Rabu, 5 Oktober 2016

SEMBUHKAN MEREKA YA ALLAH.....

1 Muharram jatuh hari Ahad.  Isninnya cuti lagi.....  Aku bersama suami mengambil kesempatan menziarahi jiran belakang rumah yang sudah 4 hari ditahan di wad.

Rupa-rupanya ramai bertali arus yang datang menjenguk beliau.  Ketika kami sampai, kelihatan beliau sedang menikmati hidangan petang itu.  Isterinya yang begitu ramah menyambut kehadiran kami.  Kelihatan anak menantu dan cucu ada sekali.

Bicara kami tidak panjang.  Usai bertanya khabar dan mendengar sedikit penerangan dari sang isteri, kami mohon diri kerana ada lagi pesakit yang akan diziarahi.  Ketika itu ada lagi jiran lain yang baru sampai.  

Kami melangkah ke wad lain.  Dalam perjalanan aku ditegur oleh dua orang anak muridku.   Tatkala aku bertanya siapa yang diziarah.....  mereka saling berpandangan dan tersenyum tanpa dapat menyebut nama gerangan yang dijenguk....  satu persoalan bertenggek di hatiku.

Di wad pembedahan, kami melangkah ke ruang pesakit wanita.  Suami menjelaskan kepadaku........ nak ziarah saudaranya.  Aku sebenarnya hanya mengikut sahaja, tanpa mengenali siapa orangnya.  Tatkala makin hampir ke katil tersebut, hati dijengah pilu.  Sebelah kakinya berbalut hingga ke peha.  Kami dimaklumkan seraya berbisik oleh suaminya bahawa isi sebahagian daging kakinya telah dibuang.  Akibat kencing manis.

Sesekali kami berbual.  Namun suamiku lebih banyak bertanya khabar kepada suaminya.  Mereka saling mengenal antara satu sama lain.  Pasangan ini merupakan pendidik.  Suami telah pencen, manakala isterinya masih berkhidmat.  Tua lebih dua tahun sahaja dariku.  Sekolahnya pun tidak jauh dari tempatku mengajar.

(....... tiba-tiba sahaja aku teringat pada Kak Nor......... ) 

Sedang asyik menelinga perbualan mereka berdua, anak muridku datang menghulur salam kepadaku....  kusambut tangannya.   "Ziarah siapa ye?"  Pun tanpa jawapan dari ulas bibirnya..... barangkali tidak tahu hendak menceritakannya.

Aku memanjangkan leher ke ruang sebelah sambil kaki melangkah meninggalkan suami.  Ada beberapa kelibat insan yang aku cam berada sekitar katil tersebut.  Ucap salamku mereka sambut.  Seorang demi seorang kuhulurkan tangan, tanda salam perkenalan.

Allahu robbi....... macam sama sahaja keadaannya dengan pesakit di katil tadi.  Sebelah kakinya juga berbalut hingga ke peha.  Cumanya pesakit yang seorang ini ramah bercerita.  Kelihatan agak ceria.  Rupa-rupanya sebahagian daging kakinya dibuang kerana sudah membusuk........hatiku meneka sendirian...... kencing manis jugakah....

Diceritakan asalnya pesakit hanya demam dua hari.  Sudah pergi ke klinik berdekatan bagi mendapatkan rawatan.  Dan akhirnya sebulan ditempatkan di hospital.  Dimaklumkan sebelum ini telah dimasukkan ke ICU.  Malah telah dibacakan Yaasin untuknya....... aku terdiam seketika.  

Kuasa Allah...... tak siapa yang tahu.  Alhamdulillah, elok sedarnya.  Cuma selepas itu setelah pemeriksaan doktor, sebahagian daging kakinya terpaksa dibuang.  

( .......... aku teringat kembali pada Kak Nor ........)

Ramah mulutnya berkisah...... terkesima aku jadinya.   Tidak terasa sakitkah?  Masih muda orangnya.  Anak-anak masih kecil.  Rupa-rupanya dulu pernah belajar di sekolah tempatku mengajar sekarang.  Maknanya 'murid tua' sekolahku.  

"Doakan saya ye cikgu," ujarnya ketika kami bersalam sebelum aku meninggalkannya.  

"In shaa Allah," jawabku sepatah.  Rasa sebak menerawang di kamar hatiku.  


Dalam perjalanan pulang kubisikkan pada suami...... " Teringat pada Kak Nor, bang.   Dia pergi dulu dalam keadaan macam tu ".   Kumohon pada-Mu Ya Allah, sembuhkanlah mereka.  Kasihilah mereka.  Kasihanilah mereka.  Sesungguhnya Engkaulah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.

Tiada ulasan: