Jumaat, 28 Mei 2021

LEGASI ABAH

 ENTAHLAH secara tiba-tiba aku terjun ke dalam projek ini.  Mulanya sekadar seronok-seronok sahaja.  Namun akhirnya ia menjadi serius....


Bidang penulisan ini agak lama kutinggalkan.  Saat-saat aku aktif dulu tika berada di MPSI Tanjung Malim.  Tiga tahun di sana aku tidak melepaskan peluang berkarya. Di situlah aku mengasah bakat yang ada. Bakat dan minat yang bermula sejak aku di tingkatan empat. 

Tempoh tiga tahun di Ibu Kandung Suluh Budiman itu membawa kenangan manis buatku. Duduk di dalam geng ASASMU. Dan kini tiada seorang pun sahabat yang sama-sama menulis dan berkarya dulu kutemui.

Sejak mendirikan rumahtangga, aku makin membisu.  Memang tidak aktif berkarya sehinggalah tahun 2012, itulah saat aku mula berjinak-jinak dengan penulisan blog.  Namanya pun SESEKALI MENULIS. Memang tidak lajulah aku menulis...

Sehinggalah suatu ketika tiba-tiba aku bertekad mahu menyambung apa yang telah lama kutinggalkan. Timbul di saat 'Kluster Lekir' wujud di kala pandamik covid19 melanda.  Penangan tahun 2020. Aku bermula semula dengan penulisan secara berjemaah, sehinggalah terbit buku Antologi Puisi Guru.

Kemudian diikuti pula dengan Memorabilia 2020. Seterusnya aku terjebak dengan Legasi Abah.  Ramai adik-beradikku di dalam pembikinan buku LA ini.  Bersama Legasi Abah 6 sahaja aku memiliki 33 adik-beradik.  Itu belum didarabkan dengan tim lain.  Oleh kerana semuanya ada 12 tim, bayangkanlah berapa ramainya kami yang duduk bersama di dalam Universiti Inspirasi Kisah Hidup ini.

Kami bercerita kisah abah, ayah, bapak, abi, walid, papa, apak dan yang seangkatan dengannya...... dengan cara tersendiri.  Menelusuri kehidupan suka duka bersama insan hebat.  Dan kami angkat 'dia' di bawah bimbingan rektor yang kami kasihi. 


Mudah-mudahan ukhuwah kami adik-beradik akan berpanjangan.  Walaupun kekangan tugas seringkali melanda, LA tetap dijenguk dan diintai selalu. Terima kasih puan admin dan sahabat, kekuatan dan kesungguhan kalian sering menyedarkan aku daripada lena.

Tiada ulasan: