Sabtu, 21 Ogos 2021

SALAM BUAT RAKAN PENULIS

 Salam buat sahabat.......

Tatkala putaran perjalanan mula terhenti, aku mula mencari sesuatu yang telah lama hilang.  Ya, minat yang dulu kugilap kembali.  Lama sungguh aku meninggalkannya.  

Tika covid19 munculkan diri, dan aku terlibat sama dengan kluster Lekir... segalanya berubah.  Bermulalah episod langkah terhenti ke sekolah.  Tapi berpindah pula di atas helaian-helaian kertas. Berita demi berita begitu memancing minatku.

Duduk-duduk di rumah sambil memerhati sekitar.  Tiap saat dan ketika, laporan dari doktor itu begitu menarik perhatianku.  Agak kerap juga aku melayan berita di kaca televisyen.  Perjalanan hidup masyarakat berlari jauh dari kebiasaannya.

Daripada menulis di aplikasi whatsapp, aku beralih ke blogku yang memang sedia ada..  Akhirnya aku mengambil setiap peluang yang ada.  Aku menyertai mana-mana platform yang kufikirkan sesuai untuk berkarya.

Hinggalah akhirnya karya sulungku berjaya menempatkan dirinya dalam Antologi Puisi Guru Malaysia.  Ini diikuti pula karya berupa cerpen dimuatkan di dalam Sepilihan Memorabilia 2020.

Makin kencang pula aku menulis!  Allahu akbar.  Ada sahaja ilham yang datang.  Pengalaman kisah hidup yang boleh memberi kesedaran kepada minda pembaca telah kuabadikan di dalam beberapa karyaku.  Mudah-mudahan ia menjadi saham buatku di negeri abadi.  Itupun jika Allah kehendaki.


Bermulalah menadah ilmu.......

Aku mula mengenal Puan Sri Diah, Tuan Wacana Minda, Munsyi Muhammad bin Musip dan Tuan Jurutera En. Basri Zakaria. Mudah-mudahan Allah menggandakan pahala buat nama-nama ini yang banyak menabur ilmu pendidikan dalam bidang penulisan ini.

Masing-masing mereka mempunyai ketokohan.  Tidak lokek dengan perkongsian ilmu. Moga semua bekalan ilmu itu menjadi ladang pahala yang berterusan dan dapat mereka tuai di sana nanti.


Beroleh rakan atau kenalan dengan minat yang sama.....

Terjun dalam bidang ini, menjadikan kenalan maya makin ramai. Acap kali bertemu nama yang sama dalam kumpulan whatsapp yang berbeza.  Misalnya Cikgu Mas, aku bersamanya dalam lapan kumpulan penulisan.  Hebat cikgu ni!  

Kerapkali bertemu nama yang sama apabila aku menempatkan diri di dalam kumpulan 'whatsapp' yang diundang.  Pasti akan kutemui Cikgu Mas, Cikgu Liza, Cikgu Dilla, Cikgu Izwanny, Cikgu Jun, Cikgu Rosli, Melor, Pn Norhani, Pn Masriyah, Cikgu Fadliah, Cikgu Ateh, Cikgu Min dan ramai lagi.  

Semakin banyak yang dipelajari, bagaikan makin banyak yang aku belum tahu.  Antara yang paling sukar ialah membina pantun.  Jenuh memikirkan pembayang pantun.  Berhempas pulas mencari persamaan bunyi rima akhir.  Aku sering mendiamkan diri.  Meneliti persembahan pantun mereka yang hebat.  Terasa diri begitu kerdil.

Cantik bahasa tersusun indah!  Menarik sungguh.  Aku perlu banyak membaca, menambah kosa kata..Perlu memaksa diri untuk membaca dan terus membaca.  Juga perlu bersedia untuk menerima kritikan yang membina bagi memperbaiki mutu penulisan kita.  

Nak berjaya, perlu ada ilmu.  Jatuh bangun adalah perkara biasa sebelum menemui kemenangan atau kejayaan.  Kesabaran dan ketabahan sematkan di hati. Putus asa jangan diamalkan. 

Membaca dan terus membaca.  

Menulis dan terus menulis.

Pandanglah dari sisi kebaikan. Moga penulisan kita menjadi ibrah buat semua.


KTB7 Lekiyour

Tiada ulasan: