Selasa, 12 September 2023

NO SMOKING

 SEMPAT berbual dengan seseorang mengenai rokok. Ingatanku mula menerawang kepada tugas yang disandang semasa bertugas dahulu. Menjadi guru Anti Dadah dan Rokok di bawah unit Hal Ehwal Murid.

    Kerap aku menyampaikan info berkaitan dadah dan rokok kepada anak didik yang dikasihi. Namun apa yang mereka suarakan dari tulus hati...ayah merokok. Kasihan mereka. Dalam dhaifnya kehidupan, rokok tetap menjadi keutamaan. 

    Tidak hairanlah setelah melangkah ke sekolah menengah, asap berkepul jelas kelihatan walaupun puntung rokoknya disembunyikan dari penglihatan. Murid yang sama itulah yang telah kami berikan pendedahan dan penerangan tentang bahayanya rokok dan dadah. Apakah kami yang bersalah?

    Dan aku masih teringat peristiwa yang berlaku sebulan yang lalu. Ketika mahu meninggalkan kedai makan, aku terpandang betapa cekapnya tangan itu meletakkan plastik bungkusan rokok yang baru dibukanya ke dalam pasu bunga berhampiran. 

    Tanpa segan silu beliau mengeluarkan sebatang rokok. Api dihidupkan, enaknya asap disedut kemudian dihembus keluar. Tidak rasa bersalahkah? Sedangkan di kedai makan itu terpampang poster larangan merokok. Mahu sahaja aku menegurnya. Tatkala aku mencuri pandang kepadanya...  kelihatan orangnya yang kuagak berusia lebih dari separuh abad. 

    Orang lain pun perlukan udara segar. Jangan sesuka hati mengotorkan udara yang sama-sama kita kongsi. Geram juga rasa hati dengan sikap 'tak sekolah' mereka. Sudah berbuih mulut cikgu menasihakan di sekolah. Sudah diperingatkan oleh pegawai kesihatan. Malah iklan tentang keburukan rokok telah ditampilkan pada kotak rokok tersebut. Ada perokok kisah?

    Memang letih bila mengenangkan sikap perokok. Pernah mereka memulakan merokok dengan ucapan 'Bismillah'? Atau pernah mereka matikan api dan masukkan puntung rokok ke dalam bakul sampah? Pernahkah kita nampak mereka hisap terus asap rokok dengan menutup mulut dan hidung mereka untuk mengelakkan asap bertebaran di udara? Apa mereka buat demi menjaga keselamatan orang di sekeliling?

    Sanggup mereka memasukkan sesuatu ke dalam tubuh badan yang akhirnya memudaratkan diri mereka sendiri. Wang habis dengan membeli rokok.  Malahan penyakit pula datang dengan undangan terhormat si perokok. Allahuakbar!  Bertaubatlah dari merokok. Merokok membahayakan kesihatan. Entah berapa kali telah diingatkan oleh cikgu, pegawai kesihatan, iklan di papan tanda dan sesiapa sahaja yang ambil berat akan hal ini. Namun kedegilan mengatasi segalanya. 

    Belajarlah bertanggungjawab. Kasihan anak isteri. Mereka menjadi mangsa utama jika di dalam rumah si ayah merupakan perokok tegar. AWASI tindak tanduk anda. Kuatkan azam dan semangat untuk berhenti merokok.  

Tiada ulasan: