I made this widget at MyFlashFetish.com.

Monday, 2 December 2013

SELAMAT BERSARA DUHAI SAHABAT

 2005 mempertemukan kami.  Bermula dari situlah perkenalan bermula. Kian sampai ke penghujung, terasa kian akrab persahabatan kami.  Sesekali berkongsi cerita. Bagaikan telah terlalu lama kenal. 

Mesra dipanggil 'Kak Mi'.  Sentiasa merendah diri.  Sifat keibuannya amat ketara.  Beliau seorang guru Pendidikan Seni yang rajin.  Anak-anak didiknya selalu ternanti-nanti akan kehadirannya di kelas.  Yang pasti pelbagai kemahiran seni bakal mereka pelajari darinya.  Biasanya beliau akan menunjukkan contoh terlebih dahulu sebelum meminta murid-murid melaksanakan tugasan atau kerja yang diarahkan.  Begitu komitmen Kak Mi dengan tugasnya.

Tahun 2013 kian merapatkan hubungan kami bila mana aku diamanahkan bertugas sebagai pembantu Kak Mi di kedai buku.  Banyak yang aku pelajari darinya.  Dalam kesibukan yang melanda guru-guru yang sering sesak dengan urusan 'e', Kak Mi tetap kelihatan 'cool'.  Dalam waktu 'free' di awal pagi beliau meluangkan masa untuk menunaikan solat Dhuha.  Kekadang sesampainya aku di pintu, Kak Mi kelihatan sedang membaca al Matsurat, ada kalanya membaca buku di samping menyemak hasil kerja murid-murid.

Wajahnya cukup tenang.  Sejuk mata memandang.  Seringkali menasihati murid-murid di kelasnya.  Sentiasa berpesan-pesan dengan kebenaran.  Kiranya terpaksa menggantikan tempat guru yang tidak hadir, Kak Mi tidak akan membiarkan waktu itu berlalu sia-sia.  Pasti ada sesuatu yang bermakna akan disampaikan.  

Mudah-mudahan Kak Mi berbahagia di sisi keluarga tercinta.  Semoga sihat dan ceria selalu.  Terima kasih Kak Mi..... banyak yang aku pelajari dari kekuatanmu meniti waktu dan ujian dari Tuhan Pencipta Alam.

Fakta menarik tentang dirimu Kak Mi...... (aku tersenyum bila mana mengetahuinya).... Kak Mi suka angka 7, sebabnya Kak Mi dilahirkan pada tahun 1957, ada 7 adik beradik, anak pun 7 orang, suami Kak Mi orang Parit 7, tinggal di Kg Tersusun Batu 7.

Selamat bersara Kak Mi.......  maafkanku andai ada sebarang kesilapan, kenangan bersamamu tetap dalam ingatan.







No comments:

Post a Comment