I made this widget at MyFlashFetish.com.

Sunday, 31 July 2016

DAKAPAN TERAKHIR....

Esok takkan ada lagi kelibat Cikgu Wahida di sekolah ..... takkan ada lagi yang mengucapkan "Assalamualaikum cikgu" buatmu sahabatku.  Jumaat kelmarin..... majlis persaraan telah disaksikan oleh semua.... dan kau bakal menutup bukumu bersama kami di sini.

Betapa aku amat terasa kehilanganmu.  Maaf sahabat, kerana aku tak bisa naik ke pentas menghulurkan hadiah kenangan buatmu.  Tak terdaya rasanya.....

Kita ditemukan pada tahun 2006.....  sama-sama berada dalam bidang pemulihan. Pada tahun itu jugalah aku dilantik menjadi Guru Pemulihan Khas.   Engkau waktu itu di SK Sungai Tiram.  Manakala aku di sini, SK Lekir. Ilmu tentang Pemulihan Khas tak banyak yang kuketahui masa itu.  

Kita seringkali bersua tatkala perjumpaan guru-guru pemulihan peringkat daerah Manjung diadakan.  Seingat aku, kita kerap bertemu apabila jawatankuasa Pemulihan Khas daerah mengadakan pelbagai aktiviti bagi menambah ilmu dan berkongsi idea bagi memantapkan lagi pedagogi dalam PdP.

Banyak catatan pengalaman bersamamu.....  tika kita sama-sama di Pulau Pinang, Kelantan, Kedah dan Negeri Sembilan.  Dan akhirnya kita menjadi akrab.  Sering berkongsi idea dalam mencari penyelesaian dalam menangani masalah berhadapan dengan anak didik kelas pemulihan.  Idea-idea bernas sering kau lontarkan.  

Malah banyak ilmu yang dikongsikan bersama sementelahan engkau merupakan Jurulatih Utama Pemulihan Khas Negeri Perak...... yang ringkasnya disebut 'JU' sahaja.  Dan seterusnya kau diangkat sebagai Jurulatih Utama Pemulihan Khas/LINUS peringkat kebangsaan.  Tahniah Wahida!!! 

Dan apabila aku tersenarai di dalam AJK Pemulihan Khas daerah Manjung, persahabatan terasa makin intim.  Menghadiri mesyuarat bersama dan melaksanakan tugasan bersama-sama makin mendekatkan kami.  

Januari 2014........ 
SK Lekir menerima kehadiran Puan Norwahidah binti Yakub sebagai warganya!  SK Batu Sepuluh yang diidamkan, tapi SK Lekir yang menjadi tempat baktinya.  Kuasa Allah mengatasi segala-galanya.  Terhumban di SK Lekir...... sudah pasti ada hikmahnya.

Beralih ke arus perdana..... maka bermakna pemulihan khas ditinggalkan.  Namun kami seringkali berurusan dalam banyak hal.  Ilmu-ilmu berkaitan pemulihan dan linus menjadi bahan perbincangan kami walaupun dirimu tidak lagi bergelar 'Guru Pemulihan'.

Dan Jumaat kelmarin merupakan detik-detik terakhir engkau bersamaku di SK Lekir.  Genap sepuluh tahun kita berkenal mesra, mudah-mudahan tidak terhenti di sini sahaja.  Sekali kita bergelar 'guru'...... sampai bila pun tetap bergelar 'guru'.

Kepadamu sahabatku Wahida......  terima kasih atas segalanya.  Mohon halalkan ilmu yang dicurah dan dikongsi bersama.  

Masih kuingat lagi ungkapanmu setelah hadiah tanda kenangan kuhulur buatmu lewat pertemuan itu.  Kalimah tulus dari ulas bibirmu agar aku meneruskan perjuangan ini ...... mendidik anak bangsa.  Air mataku tumpah jua dalam pelukan terakhir itu.




No comments:

Post a Comment