Rabu, 17 Oktober 2012

JANGAN DIPERSIAKAN BAKAT ANDA

BAKAT dan kebolehan yang Allah anugerahkan kepada setiap insan ada kalanya sama, ada tikanya berbeza.  Perbezaan dan kepelbagaian ini menunjukkan bahawa Allah itu maha hebat.  


Bakat dan kebolehan yang ada jangan dipersiakan.  Andainya anugerah Ilahi itu berupaya mengajak manusia makin dekat denganNYA, silakan berkongsi dengan orang lain.  Asahlah bakat yang ada.  Sentiasa berusaha memperbaiki kekurangan diri agar mencapai tahap terbaik dalam memeriahkan medan yang anda ceburi.  Jangan sesekali lupa diri apabila anda telah mencapai kedudukan yang agak baik dengan bakat kurniaan Allah SWT itu.

















Jadikan kebolehan anda itu sebagai uslub dakwah.  Ajak orang di sekeliling anda bersama-sama meletakkan diri dalam kasih dan rahmat Ilahi.  Pengaruhi mereka agar menyelami sirah Rasulullah dan sahabat baginda, pelawa mereka sama-sama berjuang mendaulatkan agama Allah.  Bawa mereka menuju jalan Ilahi dengan mengutip seberapa banyak pahala dalam perjalanan yang penuh dugaan dan tipu daya.  Buanglah riak dan takabbur kerana ia musuh yang membolehkan kita terkubur di lembah hina.

Sentiasalah berfikir untuk menyuburkan bakat yang Allah beri itu.  Dan dengannya juga anda dapat memberi sumbangan terhadap agama Allah.

Tiada ulasan: