Isnin, 27 Mac 2023

indra shahrir _ aladdin (1975)

Rindunya nak dengar lagu ni.

kredit kepada pemilik youtube ini, terima kasih tuan.


SATU-SATUNYA buku yang istimewa bagiku ialah Memori dan Lagu. Buku terbitan ULUL ALBAB PUBLICATION ini menampilkan kelainan. Kita boleh membaca sambil mendengar lagu pilihan penulisnya menerusi QR Code yang disediakan.

    Terima kasih kepada editor penyelaras, iaitu Tuan Basri Zakaria dan Dr Noor Farahi Kamaruddin. Kebanyakan lagu merupakan lagu lama dan ada sejarah atau pengalaman penulis di sebalik lagu-lagu tersebut.

    Aku memilih lagu Srikandi Cintaku, nasyid Di Pondok Kecil dan lagu Aladdin dengan Lampu Ajaib. Ada kenangan indah di sebalik lagu-lagu tersebut. Jika kisah itu tidak ditulis, mungkin akan hilang ditelan zaman. Mungkin aku juga akan terlupa dengan perjalanan hidup yang telah dilalui.

    Lagu Aladdin tersebut aku dan rakan nyanyikan di pentas semasa hari penyampaian hadiah sekitar tahun 70-an. Lagu Di Pondok Kecil pula disampaikan oleh anak didikku semasa sekolah mengadakan hari anugerah pad tahun 80-an. Manakala Srikandi Cintaku pula menjadi lagu 'berhantu' semasa aku dan rakan-rakan serumah menjalani LM di Trolak.

    Kisah rakan penulis yang lain tidak kurang hebatnya, asyik benar aku membaca pengalaman mereka yang digarap dengan baik. Tahniah sahabat. Teruslah menulis, pasti ada yang membacanya. Insya-Allah.

Tiada ulasan: