Khamis, 22 Jun 2023

PEKAN LAMA, BATU GAJAH

ISNIN lalu kami bertiga balik kampung lagi kerana ada sedikit urusan yang perlu diselesaikan di sana. Usai segala urusan, suami memandu menghala ke pekan lama. Mata asyik memerhati beberapa bangunan lama yang masih ada.

    Kereta diparkir elok-elok di sisi deretan kedai. Aku memerhati keliling sebelum melangkah turun. Mata tertancap pada panggung wayang lama. Ah, lupa pula nama pawagam tersebut. Kelihatan ianya seperti terbiar.

    Aku mendapati agak ramai pengunjung menjamu selera di ruangan antara pawagam tadi dengan deretan kedai lama tersebut. Namun tidak pasti bagaimanakah rupa sebenar kedai makan itu kerana keadaannya sedikit berbalam.


    Mata memandang ke bangunan lama yang tersergam di seberang jalan. Kelihatan 'banner; tertulis BISKUT TIMBANG RM2 / PEK. Rupa-rupanya lokasi inilah yang dimaksudkan oleh suami. Member kamcingnya memesan satu kilo biskut idaman.

    Aku mengambil peluang meninjau-ninjau keadaan kedai sambil mengaju pertanyaan kepada adik yang bekerja di situ. Rupa-rupanya tauke kedai merupakan orang Kelantan. Bukannya orang tempatan. Kudapati bangunan dan dinding kedai masih lagi kukuh. Entah berapa tahun usianya tidak pula kuketahui. Cuma aku cukup kenal lokasi itu kerana di kawasan inilah aku dan kawan-kawan sering kunjungi selesai sahaja aktiviti sekolah di zaman 70-an dahulu.

 

    Aku mengamati sekitar, masih ada berbaki bangunan lama. Cumanya dicat baru. Bangunan lama pejabat penghulu tidak kelihatan. Di situlah aku dan ayah keluar masuk untuk mendapatkan tanda tangan dan cap tuan penghulu sebagai pengakuan untuk disertakan semasa aku berjaya masuk ke MPSI dahulu.

    Tapak pejabat itu kini dipenuhi deretan kedai dengan bangunan baharu. Pejabat penghulu telah berpindah lokasinya, aku ternampak kelibat bangunan tersebut semasa dalam perjalanan ke Changkat. Bangunan-bangunan lama sama ada bangunan batu atau papan, masih tersergam indah.


    Beberapa jenis biskut yang diminta, dibungkus kemas oleh pembantu kedai itu. Kami beredar setelah duit bertukar tangan. Sewaktu melangkah menghampiri kereta, aku sempat lagi melihat suasana sekitar. Apa tidaknya... di situlah tempat yang menjadi tumpuan kami anak-anak SK Batu Gajah suatu waktu dahulu.

    Sejarah lalu tetap menjadi kenangan, lebih-lebih lagi di usia begini. Pekan Lama, meninggalkan memori indah yang sukar untuk dilupakan. Kampung Pisang, gerotak kereta api, Sungai Kinta, lombong bijih, teratai, pasir lombong begitu sebati dalam hidupku suatu ketika dahulu. 
 



Tiada ulasan: