Jumaat, 30 September 2022

KENANGAN LALU

     "ASSALAMUALAIKUM cikgu, saya nak maklumkan sahabat saya kena strok.  Sekarang ni dah berada di rumah beliau di Bidor." Begitulah butir info yang masuk di aplikasi whatsapp pada 26 September lalu. Sekali pandang foto itu, aku terkenang 30 tahun yang lalu. Wajah itu tidak berubah. Masih seperti dahulu.


    Terima kasih As atas makluman berkenaan. Aku tercari-cari maklumat di facebooknya. Jua di fb milik isterinya. Sahihlah bahawa berita itu benar. 12 September kena serangan jantung. Dalam tempoh itu dia masih sedar, Aku meneliti catatannya yang terakhir.

     ...Namun pada 19 September dia diserang strok. Dan selepas itu hanya ada catatan di fb Yani, isterinya. Sejak tarikh berkenaan, dia tidak sedarkan diri. Aku tahu hati isteri mana yang tidak sedih apabila melihat sekujur tubuh suami terlantar kaku. Doa dan harapan pasti mengisi seluruh ruang waktu. Hanya pada Allah tempat mengadu.

    Sebak menguasai diri... peristiwa itu terbayang di ruang mata. Dialah ketua kelas kami. Dialah satu-satunya murid lelaki dikelasku yang berseluar panjang dan bersongkok pada waktu itu. Kemas perawakan dan baik akhlaknya. Masih kuingat lagi akan permintaannya...

    "Cikgu, err...boleh saya berseluar panjang waktu PJ?" soalnya ragu-ragu. Aku merenung wajahnya. Dia terkebil-kebil memandangku. 

    "Pakailah...cikgu lagi suka," balasku sambil menggangguk. Senyum manis terukir di wajahnya, diiring ucapan terima kasih. Lantas berlalu pergi. Memang pada waktu itu sudah menjadi kebiasaan murid lelaki berseluar pendek semasa menjalankan aktiviti pendidikan jasmani. Seluar panjang sekolah yang biru pun boleh dibilang si pemakainya.

    Namun selepas itu peningkatan ketara kulihat dari segi pakaian murid lelaki. Ramai yang berseluar panjang sejak tercetusnya rekod Radi memakai track bottom. Alhamdulillah. Bagiku 'pecah rekod' murid tahap satu yang memulakan memakainya sedangkan waktu itu abang-abang tahap 2 masih ramai berseluar pendek ke sekolah. 

    Dua tiga kali aku pernah dikejutkan dengan aduan kawannya tentang masalah kesihatannya. Dia pernah mengalami sakit dada ketika di sekolah, dan akulah bertindak selaku doktor baginya. Rupa-rupanya mengikut maklumat daripada ibunya bahawa dia pernah jatuh dari pokok semasa kecilnya. Entahlah, aku tidak pasti sama ada itu memberi kesan kepada dirinya atau tidak tatkala usianya makin meningkat. Wallahu'alam.

    Kata-kata perangsang, semangat dan motivasi memang aku berikan kepada semua anak didikku tanpa pilih kasih. Waktu itu semua subjek aku ajar, kecuali Bahasa Inggeris dan Agama Islam. Memang masih fresh waktu itu kerana SKAHTI merupakan sekolah pertamaku sebaik-baik keluar dari IPSI. Tempat mengajar di kampung, di kelilingi masyarakat Melayu dan Jawa. Jauhnya lokasi itu 15 batu ke Teluk Intan dan 12 batu ke Bidor.

    Dua tahun bersama kelas ini, yang memberi makna dalam diriku. Pengalaman pahit manis kami harungi bersama. Kini masing-masing membawa haluan tersendiri. Dan nama Radi tak pernah terpadam dalam dairi hidupku. Walau waktu memisahkan, aku tetap mengikuti perkembangannya. Menjadi tauke buah di Bidor... berjaya sudahnya ketua kelas kesayangan kami ini. Sesekali aku meninjau muka bukunya, sekadar hanya untuk mengetahui khabarnya. Kami bukan rakan fb pun. 

    Sedih memang terasa, lebih-labih lagi tatkala menatap gambarnya. Sebak...tak dapat diungkap dengan kata-kata. Kau pergi dulu daripada cikgu, Radi. Buat Yani...bersabarlah dengan ujian ini. Mudah-mudahan Yani dan anak-anak kuat meneruskan kehidupan. Yang pergi tetapkan pergi. Namun memori bersamanya tetap akan diingati. 




  •     12 September kena serangan jantung
  •     19 September kena strok
  •     26 September kuterima beritanya
  •     28 September kau pergi jua
    Sekejap sungguh ia berlaku. Amat benarlah "Dan setiap umat mempunyai ajal (batas waktu), apabila ajalnya tiba mereka tidak dapat meminta penundaan sesaatpun dan tidak pula dapat dipercepatkan." Al-A'raf ayat 34.

    Semoga Allah meluas dan melapangkan kuburnya, tenanglah kau bersemadi di alam barzakh. Kami akan menyusul. Sesungguhnya daripada Allah kita datang, dan kepada-Nya kita kembali. 


kredit to
Tanti Haryani Jaafar

    

    

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Innalillahiwainnailaihiraajiuun... Smg arwah dtptkan dlm golongan hambaNya yg diredhai....