Sabtu, 2 Februari 2013

AFRA BINTI UBAID AL-ANSHARIAH RA

Sumber riwayat hidupnya mengatakan bahawa Afra binti Ubaid berkahwin dengan Harits ibnu Rifa'ah al-Najjari.  Anak-anak yang lahir dari pernikahan ini ialah Mu'az, Mu'awwiz dan 'Auf.  Mereka bertiga digelar dengan panggilan anak-anak Afra.Setelah suaminya menceraikannya, Afra datang ke Mekah.  

Setelah itu dia berkahwin dengan Bukair Ibnu Abu Yalail al-Laitsi.  Dari pernikahan ini maka lahirlah empat orang anak, iaitu Aqil, Khalid, Iyyas dan Amir.  Mereka berempat termasuk orang pertama yang berjanji setia dengan Rasulullah di Mekah di dalam rumah Arqam Ibnu Abu Arqam RA.

Ada sumber rujukan mengatakan bahawa Afra telah kembali dan menetap di Madinah sebelum kemunculan Islam.  Pada musim haji tahun ke 11, dakwah Islamian mulai menumbuhkan benih-benih yang subur.  Dalam peperangan Badar kesemua anak-anak Afra ikut serta.  Dengan demikian , Afra binti Ubaid adalah seorang sahabat wanita yang mempunyai tujuh orang anak yang ikut hadir dalam perang Badar bersama Rasulullah SAW.  Aqil, 'Auf dan Mu'awwiz mati syahid dalam perang Badar tersebut.

Afra binti Ubaid menunjukkan sikap dan pendirian yang menakjubkan dan menunjukkan kekuatan imannya.  Ketika kedua-dua anaknya 'Auf dan Mu'awwiz mati syahid dan yang selamat hanya Mu'az, dia datang kepada Rasulullah dan berkata, " Wahai Rasulullah, yang tinggal adalah anakku yang jahat?"  Rasulullah menjawab, "Tidak".  Seolah-olah Afra mengharapkan agar semua anaknya mendapat penghormatan mati syahid di jalan Allah.  

Dengan demikian, Afra telah mendapat pujian suci daripada Rasulullah SAW.  Afra memiliki kedudukan yang baikdi sisi Saudah Ummul Mukminin.  Iman ath-Thabarri Rahimahullah ada menyebut bahawa Saudah binti Zam'ah Ummul Mukminin datang ke rumah keluarga Afra untuk meringankan kesedihan mereka atas pemergian 'Auf dan Mu'awwiz.

Begitulah kisah hidup sahabat wanita yang ditemukan dalam sejarah.  Imannya telah mendorongnya untuk mengorbankan anak-anaknya di jalan Allah.  Meskipun sejarah tidak mencatat tahun kelahiran dan kematiannya, namun sejarah tidak pernah lupa untuk mencatat jasa-jasanya.

Semoga Allah SWT sentiasa mencurahkan keredhaan-Nya ke atas Afra binti Ubaid dan anak-anaknya dan menjadikan mereka orang yang mendapat rahmat-Nya bersama para shiddiqin, syuhada' dan orang-orang soleh.  Amin.

(Rujukan Buku : Peranan Wanita Pada Zaman Rasulullah) terjemahan oleh Ustaz Johari Yaman.
                                 




Tiada ulasan: