Jumaat, 16 Disember 2016

TERIMA KASIH SEMUA

Seingat aku........ aku mula berjinak-jinak dalam dunia penulisan semasa di sekolah menengah.  Waktu itu ada ruangan pantun di radio.  Tapi aku dah lupa tajuk rancangannya.  Sekadar mengisi masa lapang, aku pun mula menulis.  

Pertama kali bila pantunku dibaca oleh juruhebah Radio Perak....... rasa gembira juga.  Terasa pantun kita dihargai.  Sejak itu, rancangan tersebut memang kutunggu-tunggu.  Sama ada terpilih untuk dibaca atau tidak..... aku tak kisah.  

Aku teruskan berkarya dengan menulis sajak pula.  Tajuk rancangannya tak silap aku, "Rentak Remaja".  Adalah beberapa sajakku terpilih untuk disiarkan.  Syukur Alhamdulillah.  

Pernah sekali hasil tulisanku terpilih untuk disampaikan oleh juruhebah RTM Kuala Lumpur.  Memang tak ingat langsung nama rancangannya.  Cuma yang aku ingat siarannya tengah malam...... saat orang sedang beradu!  Daripada beberapa naskhah yang dihantar, yang terpilih untuk dibaca cuma satu.  

Pernah juga hasil tulisanku disiarkan di majalah Variasari.  Itu pun sekadar hantar secara suka-suka.  Kata orang setakat seronok-seronok menulis.  Bukan serius pun.  

Tidak berapa lama selepas itu, aku melangkah ke MPSI..... terputus terus hubungan aku dengan Radio Perak.  Ringkasnya, langsung tak menulis di radio.
Namun aku bersyukur, kerana di sanalah aku terus berkarya, dalam dua genre.... sajak dan cerpen.  Dan terima kasih banyak-banyak sahabat..... menyokong dari belakang.  Terutama rakan se'dorm'.   Teman sebilik.....   Rakan penulis dari group ASASMU.  Tak lupa pada semua yang sudi membaca hasil tulisanku.  Juga yang memilih dan menyiarkan hasil karyaku!

Di MPSI aku mengenali beberapa nama penulis, Kak Normeeza A.R.,  Kak Nita A.R., Kak Norhasni Marjono, Eden, dan beberapa nama yang tak asing lagi.  Dan terima kasih Kak Norina Md Zain..... buat pertama kalinya membawa aku ke bangunan lama Jabatan Penerbitan dan Penerangan (maaflah kalau tersilap), melihat bagaimana Buletin Bayu Budiman dicetak dan diterbitkan.  Terasa kecil diriku waktu itu.   Segan rasanya melihat petugas yang bekerja lebih masa menyiapkan tugasan.  Pengalaman yang amat berharga.  

Dan pengalaman itu juga aku aplikasikan semasa membantu kakak senior menerbitkan Suara Helwani, di bawah Jabatan Agama Islam dan Dakwah.  Bukan mudah tugasnya....

Aku berharap agar kalian (sahabat semua) juga menulis.  Sama-sama kita tulis yang baik-baik.  Sampaikan yang baik-baik.  Barangkali ada ilmu yang boleh kita kongsikan bersama.  Mungkin juga boleh menjadi saham di akhirat.






Tiada ulasan: