Selasa, 20 Oktober 2020

HIKMAH DI SEBALIK MUSIBAH

 


Riuh rendah group komuniti kami hari ini gara-gara V memaklumkan bahawa keputusan muktamad iaitu kami tidak akan ke Melaka nanti.

Gegak gempita jadinya.  Sahut-menyahut di dalam group tersebut kian rancak.  Aku turut mengucapkan tahniah di atas kecekapan V di dalam menguruskan kesemuanya dalam suasana pkp 2020.

Tidak kurang juga yang bertanya tentang wang yang bakal dikembalikan.  Aku sekadar membaca tiap komen yang masuk.  Ketenangan pagi kian berkocak menjelang tengah hari.  Tambahan pula bab duit yang dicerita.  

Tak siapa menyangka, tak siapa menduga covid19 bermaharajalela hingga wujudnya pkp.  Sedangkan sebelum itu lagi kami telah merancang hendak ke sana.

Permohonan untuk dikembalikan bayaran sukar diperoleh hinggalah ke saat ini, bila mana kami 'diserang'.  Kita merancang, mereka merancang, dan Allah jua Maha Merancang.  Ternyata rancangan Allah itulah yang terbaik.  

Syukur sangat-sangat.  Ada hikmah di sebalik musibah.  Tarikh yang tertunda akhirnya tak kesampaian.  Kami menemui jalan keluar.  

Tidak ada rezeki nampaknya tahun ini untuk kami ke Melaka.  Apa yang lebih utama ialah keselamatan dan kesihatan yang baik.  Alhamdulillah, ada cahaya di hujung sana.  Allah ganti dengan pelangi nan indah.

Ok V .........mu tunggu kami datang suatu hari nanti.
Tatkala itu....... sambutlah kami dengan serangkap pantun.

Tiada ulasan: