Khamis, 19 Januari 2023

SEMOGA TENANG DI SANA


    SEMALAM aku mendapat khabar duka daripada sahabat lama....Dilah. Bonda kesayangannya telah kembali ke rahmatullah pada 26 Oktober yang lalu. Innalillahi wainna ilaihi rojiuun. Hati dihimpit sebak. Sesungguhnya aku tidak menerima khabar tersebut. Salam takziah dari kami sekeluarga.

    Terima kasih atas makluman yang mendukacitakan itu. Dalam kesibukan ulang alik dari Lekir ke Batu Gajah bermula awal tahun 2022, pasti akan teringat kepada Mak Cik Zahrah. Cuma sempat sekali aku sendirian mengunjunginya. Direzekikan pula bertemu Kak Long dan Ijan pada waktu tersebut. 

    Semenjak itu, tujuan utama balik ke BG semata-mata untuk melihat kerja-kerja baikpulih tersebut. Fikiran terkenang juga kepada jiran lama emak ini. Satu-satunya jiran paling hampir yang menjadi kawan emak berbual dan berkongsi cerita. Kebiasaannya hanya melalui laungan di tepi pagar. Biasalah ...orang kampung. 

    Aku masih teringat foto-foto lama tersebut, masih tersimpan dalam laci almari solek di rumah ayah. Gambar kenangan semasa ayah dan Tok Man (ayah Dilah) mengadakan majlis doa selamat sewaktu hendak mendirikan rumah kami. Satu-satu kurenung dalam-dalam. Sama-sama mendirikan rumah, yang ada sedikit persamaannya. Berkumpul dua keluarga yang sekadar namanya jiran. Dan ikatan itu akhirnya menjadi utuh asbab kami anaknya yang belajar dalam satu sekolah yang sama.

    Rumah emakku dan Mak Cik Zaharah dipisahkan oleh rumah Kak Zan. Sepelaung sahaja. Memang akan jelas kelihatan sekiranya masing-masing keluar untuk membersihkan sekitar. Keramahan mereka makin terasa jika emak Kak Zan juga ada bersama. 

    Tanpa kami sedari bahawa Mak Cik Zahrah rupa-rupanya telah pergi meninggalkan dunia fana ini. Angan-anganku untuk bersua untuk kesekian kalinya terkubur begitu sahaja. Begitulah, akibat bertangguh-tangguh...akhirnya aku yang terkilan. Mudah-mudahan bondamu Dilah, dicucuri rahmat dan diampuni dosa-dosanya. Tenanglah Mak Cik Zahrah di taman barzakh. Mak cik terlalu baik dengan kami. Kenangan bersama mak cik mekar di taman hati.

    Kuhadiahkan bacaan Al Fatihah buat ayah, emak, Tok Man dan Mak Cik Zahrah... Di dunia ini kita berjiran,Ya Allah temukanlah kami semula di sana nanti.



(terima kasih kepada pemilik video ini)

......setitis dua air mata ini mengalir jua
      10.38pagi 19 Januari 2023/ 26 Jamadil Akhir 1444H


 

Tiada ulasan: