Ahad, 22 Januari 2023

TERKENANG SEMASA DULU...

     TAHUN BARU CINA muncul kembali. Aku terkenang suatu ketika dahulu, semasa aku kecil. Aku mengikut ayah ke rumah kawannya di Pusing dengan menaiki motosikal. Uncle yang merupakan rakan sekerja ayah itu menjemput ayah datang ke rumah. Mereka sama-sama bekerja di lombong bijih timah di Kampung Pisang. 

    Setibanya kami di rumah uncle, kelihatan pelbagai tanaman mengisi  perkarangan rumahnya. Rajinnya uncle berbudi kepada tanah. Cemburu pula aku melihatnya. Ayahpun apa kurangnya. Di belakang dan tanah sebelah rumah yang kami sewa itu ayah dan emak penuhkan dengan tanaman ubi kayu dan keladi. 

    Makanan yang menjadi pilihan aku dan ayah ialah kacang dan limau. Ayah rancak berbual dengan uncle. Melihat kepada raut wajahnya, aku dapat mengagak bahawa usianya lebih tua daripada ayah. Sudah memiliki cucu pula. Namun masih kuat bekerja. Ayah berkawan dengan sesiapa sahaja, tanpa mengira bangsa atau keturunan. Kelebihan ayah ialah mudah mesra dengan sesiapa sahaja. Ada sahaja modal untuk dibualkan.

    Gembiranya aku kerana sebelum meninggalkan rumah uncle itu, aku mendapat angpau. Terima kasih uncle!

Tiada ulasan: