Isnin, 30 Januari 2023

REZEKI PAGI

     PAGI ini kami singgah bersarapan di salah sebuah kedai makan di Kampung Sungai Wangi. Kelihatan beberapa ekor monyet seolah-olah menyambut kedatangan kami sewaktu sibuk tercari-cari tempat yang sesuai untuk memarkir kereta. Barangkali ia datang dari hutan berdekatan. Kami segera menaikkan cermin. Teringat pula kejadian suatu waktu dahulu ketika berada di Taman Monyet. Botol air di dalam van milik kami tiba-tiba dirampasnya lantas meneguk dengan pantas. Hebat, bukan?

    Bimbang kejadian yang sama berulang, maka kami memastikan kereta berkunci. Buat pertama kalinya aku menjejak kaki ke kedai makan tersebut, sedangkan suami pernah ke situ bersama rakan sekerjanya. Agak ramai pengunjung yang menjamu selera di situ. Kelihatan menu yang dipaparkan di dinding, memudahkan kami membuat pesanan.

    Sebelum melangkah masuk, suami mengingatkan, "Nanti akan ada wajah yang Ida kenal." Aku sekadar mencuri-curi pandang sekitar. Kami mengambil tempat duduk di sisi kedai, tapi beralih tempat ke ruang tengah pula apabila diajak suami. Mataku tertancap kepada penebar roti canai...."Eh, rasa-rasanya macam kenal," aku bermonolog.

    "Bukan yang kerja dengan CMK tu ke, bang?" bisikku perlahan.

    "Ye, betul. Dia orang Sungai Wangi," pantas suamiku meleraikan pertanyaan. Kelihatan dua wajah pembantu kedai yang kukenali. Salah seorangnya bekas muridku dahulu, di SKSW. Ayahnya pernah sepejabat dengan suamiku. Pemergiannya di ladang sawit akibat serangan jantung tiba-tiba terlintas di fikiran. 

    Usai makan, kami meninggalkan kedai tersebut. Namun aku mengambil kesempatan bertemu bekas anak muridku itu sebentar sambil memintanya menyampaikan salamku buat bondanya. Sebaik-baik aku menurunkan mask, dia menepuk-nepuk kedua belah pipinya sambil terjerit kecil dengan senyum penuh keriangan. 

    Amat benarlah kata suamiku itu....akan ada orang yang aku kenali, yang mungkin ditemui. Mana tidaknya, SK Sungai Wangi merupakan sekolah pertama di daerah Manjung di mana aku ditempatkan setelah bertemu jodoh dengan suamiku. Aku berkhidmat mulai 1 Disember 1992 dan meninggalkannya pada 31 Disember 1998. Agak lama juga di situ. Mudah-mudahan bekas anak-anak didikku beroleh kejayaan dan keberkatan hidup di dunia juga di akhirat.

    Tiba-tiba teringat juga kepada rakan setugas di SKSW, antara yang paling rapat ialah Pn Norizan (Kak Zan) dan Pn Nor Fadzilah (Kak Nor). Kedua-duanya telah bersara. Aku pernah menjadi penumpang tetap Kak Zan, berkereta dengannya di awal pagi menuju sekolah. Kini tiada lagi muka-muka lama di SKSW. Semoga Allah menganugerahkan kesihatan yang baik buat mereka.

 Terima kasih kepada empunya video ini, yang kongsikan dalam blog ini. Terselit wajah Kak Zan dan kak Nor dalamnya. Mengembalikan nostalgia antara kita.


Tiada ulasan: