Rabu, 15 Februari 2023

Jangan Silap Menilai

 

PERTAMA kali melihat kulit buku ini, ianya kelihatan seperti buku PJK di sekolah. Barangkali boleh juga ditafsirkan sebagai buku Sains Kesihatan. Begitulah persepsi aku terhadap buku berkulit hijau lembut ini.

    Namun perkataan 'Anekdot' begitu kuat menggamit hati untuk duduk menelaah. Terlalu ramai penulis berkumpul di dalam buku ini. Satu demi satu tajuk kuteliti. Mata begitu pantas berlari dari satu nama ke satu nama lain.

    Ada beberapa orang rakan penulis yang kukenali menyumbang karya di dalam buku yang bertema membaca dan kesihatan ini. Penulis pula dari pelbagai latar belakang. Anak-anak di bangku sekolah turut menampilkan penulisan yang agak baik. Tahniah buat mereka. Berbakat sungguh.

    Memang menarik kisah-kisah yang utarakan. Bagaikan magnet...aku ditarik-tarik untuk terus membaca. Ada beberapa kisah di dalam tema membaca itu menyamai sejarah kehidupanku suatu waktu dahulu. Terasa bagai dibawa hanyut bersama kenangan lampau. Rupa-rupanya ada dalam kalangan kita memiliki perjalanan hidup yang lebih kurang sama. 

    Sudah ada beberapa orang kawan dan kenalan baharu turut kepingin memiliki buku ini setelah aku mempromosikannya kepada mereka. Shida yang baru kukenali ingin menghadiahkan buku ini kepada anaknya. Manakala Zura pula memesan dua buah buku pula, satu untuk diri dan satu lagi untuk kawannya yang pernah terkesan dengan masalah kesihatan.

    Aku meneliti sekilas pandang tajuk-tajuk dalam tema kesihatan. Dalam masa berkira-kira untuk meneruskan pembacaan, hati teringat kepada urusan lain yang perlu dibereskan. Maka aku terpaksa menutup buku ini terlebih dahulu. Bersabarlah duhai hati. Memang benarlah firman Allah SWT dalam ayat pertama yang diturunkan-Nya..... Iqra'...... maka bacalah! Kita tidak akan rugi menimba ilmu dengan membaca.

    Terima kasih kawan-kawan kerana memberi sokongan dengan membeli buku ini. Aku turut menyumbang karya dengan tajuk BA + JA ......MEJA. Jemput baca ya!

    

Tiada ulasan: