Selasa, 11 April 2023

HIKMAH RAMADAN

 

    ALHAMDULILLAH, syukur dipanjatkan kepada-Mu Ya Rab kerana mempertemukan suamiku dengan bekas gurunya yang pernah berkhidmat di Sekolah Menengah Tok Perdana. Kini sekolah ini dikenali sebagai SMK Tok Perdana.

    Cikgu Jamaliah empunya diri, bersama suami tercinta yang merupakan saudara kepada suamiku. Rancak mereka berbual, sedangkan aku hanya sekadar memerhati. Khusyuk mendengar kisah mereka. 

    Kenangan berpuluh tahun itu disegarkan kembali dengan pertemuan singkat kelmarin. Betapa daya ingatan Pak Din begitu kuat menelusuri kehidupannya masa lalu, sedangkan kekuatan fizikal makin berkurangan. 

    Banyak kisah yang diungkap, mengenang kembali tali persaudaraan dan berusaha mengingat semula sejarah silam. Tercari-cari saki baki saudara-mara yang masih ada.     


    Usia sudah semakin lanjut, Cikgu Jamaliah dan Pak Din meniti kehidupan yang berbaki dengan ceria nampaknya. Tidak ada yang membimbangkan, kelihatannya tetap bersyukur dengan rezeki dan impah kurnia yang Allah titipkan. 

    Mudah-mudahan kalian berdua dianugerah Allah kesihatan yang baik, dipanjangkan usia serta dapat menabur kebaikan untuk sesiapa sahaja. Akhir kalam, terima kasih Pak Din menghadiahkan kami 3 botol jus durian belanda. Moga dimurahkan rezeki selalu.

    Sempat juga suami memberi khidmat kecil kepada mereka berdua dengan membantu menanam bangkai kucing yang baru sahaja mati. Moga kehidupan dua insan ini sentiasa dalam peliharaan Allah SWT.

    Terima kasih cikgu!

Tiada ulasan: