Ahad, 2 April 2023

BAS DAN PERMAINAN RAKYAT

MEMORI yang tak mungkin terpadam (setakat aku menulis hari ini).

    Membaca pengalaman rakan penulis dalam karya mereka berupa pengalaman peribadi ketika menaiki bas suatu ketika dahulu ... begitu mengasyikkan. Ada beberapa babak yang ada persamaannya dengan pengalamanku dahulu.

    Lebih mengujakan kerana ada seorang penulis menceritakan secara lebih detail tentang permulaan menaiki bas sehinggalah waktu turun bas. Kupasan yang masih jelas di bayangan mata bagaimana keadaan di dalam bas, watak-watak utama seperti pemandu, konduktor dan checker. Jelas sungguh penceritaannya bagaimana rupa bentuk tiket dan gerak kerja yang dilakukan oleh konduktor bas. Susunan duit di celah jari-jarinya bagai ternampak-nampak. 

    Kenal sangat kami dengan bas mini, bas loncat dan bas Seri Jaya. Mungkin ada persamaan pengalaman kami yang kini berusia dalam lingkungan 50 dan 60an. Kenangan tertinggal bas, mengejar dan ternanti-nanti bas begitu sinonim dengan penumpang bas seperti kami. Istilah sardin, bergayut, diselubungi pelbagai jenis bau sedikit melemaskan. Apatah lagi dengan sikap pemandu yang bermacam gelagat... ada ketikanya menakutkan. Namun amat beruntung jika bertemu dengan pemandu yang berhemah.

    Selesai menghadam kisah bas, aku menelaah pula permainan rakyat. Sejarah kisah silam yang kami nikmati bersama rakan-rakan seangkatan begitu menyeronokkan. Hidup bermasyarakat disemai sejak kecil melalui permainan. Ramai dalam kalangan anak sezaman kami yang amat kreatif dengan mencipta kepelbagaian permainan dengan cara tersendiri. Hidup perlu berdikari dan rajin meneroka demi mencapai matlamat. Namun akhirnya setelah penat bermain, pasti akan pulang ke rumah sebelum maghrib menjelma!

    

    
 

Tiada ulasan: