Isnin, 17 April 2023

SELAMAT PERGI SAHABAT

     HATI berkira-kira mahu menjemputnya untuk ke majlis walimatul 'urus anakanda tercinta. Seingat aku rasa-rasanya belum lagi aku menghantar kad kepadanya. Entah kenapa tertinggal pula namanya dalam senarai jemputan.

    


Tiba-tiba aku dikejutkan oleh pesanan ringkas yang masuk sebaik-baik selesai berbuka Maghrib kelmarin.. "Dah tau ke... perkhabaran duka ustazah Nor telah kembali ke rahmatullah petang tadi." Tergamam aku dibuatnya. Dalam sebak yang teramat, aku mengucapkan terima kasih kepada Kak Zan atas info tersebut. Inna lillahi wainna ilaihi rajiun...

    Sungguh terkilan rasa hati. Sudah beberapa kali mahu menziarahinya, namun terhalang. Ada sahaja urusan lain yang mendahului. Semalam. pagi-pagi lagi aku berkunjung ziarah ke rumahnya. Sebaik-baik tiba dan melafazkan salam, aku melangkah masuk. Kelihatan beberapa orang lelaki sibuk menggantung tabir. Aku bersalam dengan beberapa orang yang kukira mungkin sanak saudaranya.

   


Hanya dua orang yang benar-benar kukenali. Kedua-duanya anak arwah. Salah seorangnya merupakan bekas muridku dahulu. Di sebalik tabir, ada beberapa orang wanita. Kelihatan Hjh Norhapishah bertugas menguruskan jenazah. Kak Zan juga ada di situ. Lambaian tangannya kubalas segera.

    Tanpa menghiraukan sekitar, aku membuka naskah Surah Yaasin dan memulakan bacaan. Hati berbaur sayu. Terasa pelupuk mataku membasah. Aku mengambil peluang menghampirinya setelah pasti tiada lagi pengunjung lelaki berada di ruang berkenaan.

    Sebaik-baik tiba di sisi jasad, kuselak perlahan-lahan selendang yang menutupi wajahnya. Allahu akbar, manis sekali! Ya Allah, ampunilah dia, kasihanilah dia. Air mataku tumpah jua. Telah lama aku tidak menatap wajah itu, iaitu semenjak aku ditukarkan ke sekolah lain. Padahal rumah kami tidaklah jauh sangat jaraknya. Rasa bersalah menguasai diri. Setelah pemergiannya barulah aku sampai di terataknya.

    Memang sungguh hatiku tertanya-tanya kenapa sejak kebelakangan ini namanya tidak tersenarai dalam group whatsapp tersebut. Kebiasaannya dialah yang menjuarai bacaan. Sekejap sahaja telah sampai ke juzuk seterusnya. Silih berganti ke hadapan. Aku sendiripun tidak mampu secepat itu. Walaupun sepasang kakimu telah pergi terlebih dahulu, namun engkau mampu berlari sepantas itu dalam pembacaan kalam Allah. Subhanallah...

    Rupa-rupanya engkau meninggalkan kami terus, dan pergi menemui-Nya. Sesungguhnya ujian di dunia ini berjaya engkau lepasi dengan penuh sabar. Dengan tenang engkau pergi meninggalkan kami...setenang raut wajahmu.

    Selamat pergi sahabatku, Ustazah Norasiah binti Mat Sharif. Mudah-mudahan kalam Ilahi yang menjadi temanmu selama di dunia ini, kini menjadi penemanmu di taman barzakh. Kehilanganmu memberi inspirasi kepada kami yang ditinggalkan.

    Ya Rab, temukanlah kami di sana nanti. Group Al-Quran di hatiku kehilangan seorang sahabat yang istiqomah berbicara dengan kalam-Mu Ya Allah. 24 Ramadan menjadi saksi kepulangannya ke persinggahan seterusnya, sebelum menuju ke negeri abadi.


26 Ramadan 1444H
air mata ini banyak yang tumpah,
tatkala menulis catatan ini.
Berbahagialah di sana, sahabatku Nor.

    

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

‎ إِنَّا لِلّهِ وَإِنَّـا إِلَيْهِ رَاجِعون

‎اللَّهُمَّ اغْفِرْ لَها وَارْحَمْها، وَعَافِهِا، وَاعْفُ عَنْها

"Dari Allah kita datang dan kepadaNya kita di kembalikan.
Ya Allah, ampunilah dosanya, rahmatilah dia, sejahterakan dia dan maafkanlah dia."
امين

maymot berkata...

‎ إِنَّا لِلّهِ وَإِنَّـا إِلَيْهِ رَاجِعون

‎اللَّهُمَّ اغْفِرْ لَها وَارْحَمْها، وَعَافِهِا، وَاعْفُ عَنْها

"Dari Allah kita datang dan kepadaNya kita di kembalikan.
Ya Allah, ampunilah dosanya, rahmatilah dia, sejahterakan dia dan maafkanlah dia."

Ya Allah muliakanlah kematiannya, lapangkanlah kuburnya, jadikanlah syurga sebagai ganti tempat tinggalnya dan berilah kesabaran kepada ahli keluarganya, semoga arwah di tempatkan di kalangan orang-orang yang beriman.
امين

cikgu ida berkata...

Amin amin amin, ya rabbal 'alamin