Sabtu, 29 April 2023

REZEKI SYAWAL 1444H

 

Abang Ali bersama isteri
ALHAMDULILLAH...
    Setinggi-tinggi kesyukuran kami panjatkan kepada-Mu Ya Rab. Majlis walimah berjalan lancar dengan izin-Mu. Lebih menggembirakan kerana Engkau mempertemukan saudara-mara dan handai taulan yang telah lama tidak bersua muka.

    Ramai yang hadir di hari bahagia tersebut. Dalam kesibukan menerima kehadiran tetamu, aku tiba-tiba terkesima memandang raut wajah yang telah dimakan usia. Namun sejarah lampau tetap berlegar di ingatan. Kami pernah sama-sama di dusun mengutip durian, menikmati sejuknya air Sungai Keris serta menggagau udang. Kini hanya Abang Ali merupakan satu-satunya anak Tok Ayah yang tinggal.

    Suami lebih lagi gembiranya kerana dipertemukan dengan beberapa orang rakan lama. Jemputan kami untuk warga pejabat Risda berbaloi kerana ramai yang hadir. Masing-masing telah berusia, namun daya ingatan masih kuat.

    Anak-anak masih lagi mengenali pak cik-pak cik yang dahulunya mereka pernah temui ketika singgah di pejabat tempat suamiku bertugas. Uncle Gobal, Uncle Abon, pak cik driver, pak cik kereta antik, dan beberapa orang lagi tetap mereka ingat.  
 
    Kini anak-anak telah meningkat dewasa, manakala kami semakin menuju senja. Tidak banyak yang dapat dicerita kerana tugas utama kami ialah menyambut tetamu yang hadir. Sekadar gambar yang dapat berbicara betapa kenangan lama masih mekar di sanubari.

    Tidak lupa kepada DJ bertugas, terima kasih diucapkan kerana menceriakan suasana serta mengendali majlis dengan baik. Dalam doa yang dibaca, kami mengaminkan kesejahteraan dan kebahagiaan buat pengantin. Mudah-mudahan bisa melayari bahtera dengan baik dalam membentuk keluarga sakinah hingga ke jannah, insya-Allah.

    Buat pertama kalinya aku bertemu pandang dengan cahayamata pertamanya, Izz. Tahniah Liya dan Fakhrul. Mudah-mudahan dimurahkan rezeki juga bahagia selalu. 

    
    
 Keluarga dari Gunung Mesah Hilir dan Kinjang turut hadir. Moga silaturahmi kita terus berkekalan, insya-Allah. Mereka hadir awal dan meninggalkan majlis sebelum berkumandang azan Zohor. 

    Dimaklumkan bahawa mereka akan menziarahi keluarga di Ipoh yang baharu sahaja kehilangan anak sulung yang dikasihi. Salam takziah buat keluarga Pak Dullah, moga kalian tabah menerima ujian. Harapan kami juga agar kalian dapat bersatu kembali di negeri abadi.

 

    Saudara dari Ipoh dan Bagan Datuk juga datang. Jiran tetangga, juga rakan setugas yang pernah bersama suatu ketika dahulu, sudi memenuhi undangan. Maafkan kami kerana tidak dapat berlama-lama. Terima kasih semua. 

    Jutaan terima kasih juga kepada orang kuat di belakang tabir, iaitu keluarga Mak Andak, keluarga Pak Chu dan keluarga Pak Ngah. Tidak ketinggalan buat keluarga Sobri Catering dan Isma Adila Enterprise.

    Akhir kalam... terima kasih atas kerjasama semua pihak bagi menjayakan majlis. Sama ada dari pihak kami yang menyambut, mahupun pihak di sebelah sana yang datang bertandang. Moga ikatan kekeluargaan bertambah utuh. Syukur ke hadrat Allah SWT kerana telah menemukan kita. 

      


  

 
Catatan Kenangan:
Tetamu paling jauh datang dari Belfast, UK
Semua cucu Opah hadir di majlis ini termasuk dua orang cicitnya
 (Legasi Opah sudah sampai ke generasi yang ke-4)

Tiada ulasan: