Rabu, 19 April 2023

MANISNYA SAAT BERSAMA

 

SYUKUR Alhamdulillah, berakhirnya 3T kami semalam, 27 Ramadan. Bermula 1 Ramadan yang lalu kami dipertemukan dalam Group 3T - Tadarus, Tahsin dan Tadabbur dalam platform Google-meet. 

    Sesungguhnya kami dipertemukan dalam kumpulan kecil dengan satu tujuan yang sama, iaitu sama-sama memperbetulkan bacaan dan berkongsi pengetahuan yang terkandung di dalam Al Quran.

    Bermula jam 8.00, sehinggalah berakhir jam 10.00 pagi dibimbing oleh Ustazah Rasiah, mesra dipanggil Kak Rasiah. Beliaulah yang menyemak keseluruhan bacaan kami yang disampaikan secara bergilir-gilir. Tadabbur pula disampaikan oleh Cikgu Parizah, disulami dengan Puan Samhah. Asyik benar kami mendengar kisah dan perkongsian ilmu yang terkandung di dalamnya.

    Suka duka dan pahit manis kami hadapi dalam tadarus dan tadabbur ini. Ada ketikanya suara tenggelam timbul dan hilang secara tiba-tiba. Ketidak hadiran beberapa orang sahabat ada kalanya menjadikan kami terasa kehilangan. Rindu pada suaranya. Misalnya Aisyah yang tidak dapat bersama di saat kami khatam semalam kerana telah pun bersalin beberapa hari yang lalu. Selamat berpantang Aisyah, didoakan moga ibu dan bayi sihat sentiasa.

    Kak Fadzilah juga tidak dapat bersama kerana urusan di pejabat. Semoga Allah permudahkan urusan beliau. Selamat bertugas dengan penuh dedikasi. Cikgu Faizah pula mengalami sakit tekak dan tidak dapat menyampaikan bacaannya. Namun terus istiqomah sama-sama menyemak bacaan. Mudah-mudahan sakit tekaknya segera sembuh. Insya-Allah.

    Kita sama-sama bertadarus dan tadabbur secara dalam talian, nikmat manakah yang nak kita dustakan? Penggunaan gajet dapat kita manfaatkan dengan sebaik-baiknya. Alhamdulillah. Walau jarak memisahkan, namun kemajuan itu mendekat serta merapatkan kita. Teguran-teguran diberi demi kebaikan bersama dalam memperelokkan bacaan. Terima kasih Kak Rasiah.

    Kak Asma apa kurangnya, sesekali berkongsi ilmu yang ada sebagai tokok tambah dalam sesi tadabbur. Siti pula diamanahkan mencatat senarai giliran bacaan. Group yang asalnya terdiri daripada 9 orang, akhirnya lebih meriah ditambah dengan kehadiran Cikgu Faizah dari Kajang, Kak Wanie dan Kak Normah.

    Aku berkongsi dengan kak ude menyertai mereka melalui laptop. Pernah kami bersiaran dari kampung sekadar melalui telefon bimbit kerana sayang untuk meninggalkan majlis ini walaupun sehari cuma. Masalah yang sama juga berlaku pada beberapa orang sahabat 3T ini. Ada yang terpaksa keluar awal, ada yang masuk lambat, kerana kekangan lain yang perlu diberi keutamaan. 

    Bersiaran di luar kawasan ada kalanya mengalami sedikit masalah. Line slow dan suara tak clear sering terjadi. Walaupun demikian, hati terasa berat untuk melepaskan. Amat benarlah... bila hati sudah suka, apa sahaja halangan sanggup dihadapi. 

    Berakhirnya Ramadan kali ini bukan bermakna perkongsian ilmu ini berakhir. Insya-Allah kami akan bersua kembali setelah Syawal berakhir. Namun pasti kami akan saling merindukan suara sahabat yang dikasihi, dalam lenggok dalam style bacaan masing-masing.

    Teruskan bersahabat dengan Al-Quran. Moga ia menjadi teman kita di alam barzakh. SELAMAT HARI RAYA IDUL FITRI, MAAF ZAHIR DAN BATIN.

    

    

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Alhamdulillah, pengalaman tahun kedua bertadarus secara dalam talian. Walaupun pelbagai rintangan dan dugaan, namun sempat juga kita menamatkan 30 juzuk Al Quran sepanjang sebulan Ramadan. Semoga kita semua terus istiqomah mendampingi Al Quran.

cikgu ida berkata...

Rindu pada suara sahabat semua.....