Sabtu, 8 April 2023

INSAN-INSAN YANG DIINGATI


    MENGHADAM buku ini menjadikan hati diketuk pilu. Kenangan bersama insan yang pernah bersama penulis di dalam buku ini menjadikan kisah ini ditulis dengan begitu teliti.

    Perjalanan hidup kita tidak sama antara satu sama lain. Aku mengenang kembali pertemuan dengan insan-insan yang pernah bersama berada dalam hidupku. Kenangan indah bersama Ezan selama 16 tahun di sekolah yang sama begitu mengesankan. Semoga ilmu yang kaucurahkan kepada anak didik menjadi pahala berganda buatmu.

    Memori bersama salah seorang murid kelasku yang pergi dalam usia yang masih muda begitu menyentuh hati guru-guru. Kau pergi lebih dahulu daripada kami. Moga bahagialah kau di sana.

    Kepada ahli keluarga yang telah mendahului kami, moga kita dapat bersua kembali di suatu hari nanti. Insya-Allah. Memori di kampung tidak pernah terpadam dalam kamus hidupku. Kisah-kisah waktu kita bersama dahulu, disulami kenakalan dan keberanian kita... mekar di ingatan.

    Ada ketikanya air mataku menitis tatkala membaca karya rakan penulis. Semuanya kisah masa lalu yang sukar dilupakan. Al-Fatihah buat mereka yang telah pergi. Kami yang tinggal ini merupakan bakal jenazah yang akan turut melangkah ke sana.

    

Tiada ulasan: