Rabu, 26 September 2012

BERKAWAN



Berkawan biar beribu....... berkasih biar satu....  Benarkah ungkapan ini?  Itulah apa yang diperkatakan sesetengah orang.  Walau apapun yang disebut orang, apa yang penting ialah pandai-pandailah memilih kawan.  Ada kawan yang boleh membantu.  Namun perlu diingat, bahawa ada juga kawan yang boleh membantut!

Sebaik-baik kawan kita ialah mereka yang akan mengingatkan kita kepada Allah bila melihatnya.  Selain itu menambahkan ilmu kita oleh percakapannya.  Serta menyemarakkan semangat kita menyediakan bekalan  hari akhirat.  Dia akan menegur kita jika kita tersilap dalam membuat perhitungan.  Begitulah kasihnya dia kepada kita.  

Kalau kita menginginkan kawan yang sedemikian, maka kita wajar cermin diri kita terlebih dahulu.  Ringkasnya muhasabah diri.  Perbetulkan diri kita.  Sentiasa berusaha memperbaiki diri.  Jika ingin diri disayangi, kita patut belajar menyayangi.  Jika ingin dihormati, maka kita mestilah belajar menghormati orang lain.  

Ada kawan mengajak ke arah kebaikan.  Namun tak kurang juga yang mengajak ke arah sebaliknya.  Oleh kerana mentimun di tangan kita, dan pisau juga di tangan kita, maka buatlah keputusan terbaik selaras dengan tuntutan Islam.  Mudah-mudahan keputusan yang kita ambil nanti diberkati dan dirahmati Ilahi sejajar dengan had dan batas-batas dalam Islam.

Tiada ulasan: