Jumaat, 21 Disember 2012

BUKAN SENANG NAK SABAR

Betul....... bukan senang nak sabar.  Semua itu ujian dari Allah.  Jangan mudah rasa letih dan buruk sangka terhadap apa yang Allah berikan pada kita.  Mungkin ada hikmah di sebaliknya!  Cuma kita sahaja yang tidak tahu.  Mungkin kita tidak nampak.

Kembalilah kita sama-sama muhasabah diri.  Mungkin dengan ujian yang Allah berikan sedikit ini mengingatkan diri kita atau mungkin memberi amaran kepada diri kita yang mudah lupa.  Semua itu ketentuan Allah.  Kita selalu meminta-minta pada-NYA.  Ada kalanya kita dapat apa yang diminta dalam kadar segera.  Ada waktunya kita menikmati apa yang diidam dan didoakan setelah bertahun lamanya.  Malahan mungkin juga tidak nampak di dunia ini.  Adakah mungkin Allah memberi di akhirat sana?  Terserah padaNYA, kita hanya berdoa.

Jangan mudah putus asa dari rahmat Allah, belajarlah bersabar.  Kekadang ada insan lain yang diuji lebih hebat dari kita.  Mereka boleh tersenyum lagi!  Lihat sahajalah di sekeliling kita..... Semoga ujian yang Allah beri itu menjadikan kita semakin tabah dan bersyukur.  Sesungguhnya Allah bersama orang-orang yang sabar.

Tiada ulasan: