Ahad, 9 Disember 2012

UMMU HANI BINTI ABU TALIB RA

Ummu Hani anak kepada bapa saudara Rasulullah SAW, Abi Thalib bin Abdul Manaf bin Hashim, al-Hasyimiah al-Makkiah. Ibunya adalah seorang tuan yang mulia, Fatimah binti Asad bin Hasyim, beliau adalah daripada golongan Muhajirin yang dibaiah, ibu kepada semua anak Abi Thalib, iaitu Ali, Ja'far, Uqail, Thalib dan Ummu Hani.  Dia telah mewarisi kefasihan daripada bapanya yang merupakan salah seorang yang fasih berbahasa Quraisy dan ahli sastera.  Begitu juga dia mewarisi akhlak daripada ibunya, Fatimah binti Asad yang membuatnya menjadi salah seorang wanita terhormat dalam dunia Islam.

Ummu Hani agak lambat memeluk Islam tetapi semua bukti mengatakan bahawa Ummu Hani tidak pernah menentang dan memerangi dakwah Islam.  Dia merupakan orang yang amat menghargai dan menghormati Islam. 

Berbagai sumber sependapat beliau memeluk Islam bertepatan dengan peristiwa Fathu Makkah (Pembukaan Kota Mekah).  Selepas peristiwa bersejarah itu, Ummu Hani menyingkap dengan sikap yang amat mulia.  Pada hari tersebut, Rasulullah SAW masuk ke rumah Ummu Hani, mandi kemudian solat sebanyak 8 rakaat.  Solat ini disebut solat kemenangan.  Para pemimpin Islam apabila menakluk negeri musuh, mereka solat dengan solat kemenangan.

Di zaman jahiliah, wanita mempunyai kuasa untuk membebas dan menjamin orang tawanan.  Ummu Hani juga telah menjamin dan membebaskan dua orang lelaki daripada keluarga suaminya, yang dihukum mati oleh Rasulullah SAW, kemudian baginda mengabulkan pembebasannya. Ummu Hani juga telah meriwayatkan daripada Rasulullah SAW sebanyak 46 buah hadis. 

 Ummu Hani mempunyai kelebihan yang sangat banyak.  Yang terbesar adalah bahawa peristiwa Israk  dan Mikraj bermula dari rumahnya di Mekah.  Antara keutamaan lain Ummu Hani ialah tentang adabnya terhadap Rasulullah SAW.  Beliau menyertai Peperangan Khaibar bersama Rasulullah SAW.

Semoga Allah menempatkannya dengan limpahan kasih sayang-Nya bersama para abrar dan solehin, dan segala puji bagi Allah, Tuhan semesta alam.

Rujukan : Buku Peranan Wanita Pada Zaman Rasulullah
Terjemahan oleh : Ustaz Johari Yaman
   


Tiada ulasan: