Isnin, 9 November 2020

2020

Syukur alhamdulillah........sampai juga kita di takah ini.  Tahun 2020.  Dulu pernah disebut WAWASAN 2020. 

Pengalaman dan sejarah terukir.  Siapa sangka kita berhadapan dengan ujian getir.  Di situ kita berkenalan dengan covid19, PKP, PKPB, pelbagai jenis kluster dan istilah-istilah perubatan.....

Belajar dengan Norma Baharu.  Guna GC, secara dalam talian atau 'online'.  Semuanya demi kelangsungan pendidikan.

Dan seperkara lagi..... ramai diberhentikan kerja.  Hingga terserlahnya insan-insan yang bermurah hati, bersimpati dengan nasib yang menimpa rakyat marhaen.  Tak kurang juga yang menidakkan dan memperlekeh keikhlasan insan yang sudi membantu.  Hingga mempersoalkan dari mana mendapat wang atau dana????

Manusia apakah itu.....cuba mendahului rancangan Tuhan!!!  Rezeki orang boleh pula disangsikan.  Sebenarnya siapa yang memberi rezeki???  Justeru, selidik dahulu sebelum menerjah sesuka hati.  Siasat dulu bagaimana terserlahnya rezeki mereka yang begitu banyak.

Bukankah ..."Sesungguhnya jika kamu bersyukur, pasti akan Kutambah nikmat kepadamu, dan jika kamu kufur (mengingkari nikmat-Ku), maka sesungguhnya azab-Ku amat pedih."  Inilah kalam Allah di dalam Quran Al Karim.  

Di tahun ini jugalah, orang-orang yang menang diturunkan.  Dan mereka yang tewas memegang tampuk kuasa.  Tak sabarnya menunggu lima tahun.....  Kebobrokan apakah ini.  

Allahurobbi......golongan Ruwaibidhah makin menyerlah.  Tanda-tanda akhir zaman tampak kelihatan.  Jelas sejelas-jelasnya.  Apakah perlu yang terang lagi hendak disuluh????  

2020 yang ditunggu-tunggu........ begini hadirnya.  Begitulah dirancang.  Begitu manusia merancang.  Dengan hebatnya merancang.  Tapi lupakah ada lagi kuasa Yang Maha Hebat juga merancang?  Hingga tak upaya dan hilang upaya menahannya.

Hanya sedikit sahaja kita dijentik...... satu dunia terancam adanya.  WAWASAN 2020 hilang dari pandangan.......


  

Tiada ulasan: