Sabtu, 14 November 2020

Kami masih seperti yang dulu

 


Lama tak jumpa.......

Sesekali Allah izinkan kita bersua untuk kesekian kalinya.  Dalam norma baharu.  Alhamdulillah, puji bagi-Nya.  Di atas nikmat pertemuan maya begini.

Pada Kak Nor, Kak Rasiah, Kak Fadz, Kak Parizah, Kak Asma, Siti dan Hidayah........ sekuntum rindu terlerai sudah,  Sama-sama kita memaknai sebuah persahabatan dalam suatu wadah perjuangan.  

Mengimbau 2015 yang lalu.... dengan sedikit kekuatan,  bermulanya terjah kita sambil melewati kampung-kampung yang ada.  Sambil berkenalan, menjalin ukhuwah dan menghulur salam buat mereka yang memerlukan.

Sejak itu kita tidak lagi menoleh ke belakang,  Sama-sama menghayun langkah.  Menjengah mereka yang dhaif, yang diuji dengan penyakit, juga mereka yang dihimpit kemiskinan.  Kita membantu sekadar apa yang ada.

Dari hanya bertiga, kita akhirnya memperoleh sahabat yang sehati sejiwa
menyuburkan bibit-bibit kasih sayang itu walaupun bilangannya tidak banyak.  Saling lengkap-melengkapi antara satu sama lain.  Alhamdulillah.

Tak lupa pada Za yang tak pernah mengenal erti lelah.  Antara insan terawal yang tak pernah menolak untuk diajak sama bergerak.  Dia turut aktif menyertai pertubuhan NGO lain, yang kerap turun padang menyampaikan sumbangan.

Walaupun pandemik covid19 telah mewarnai kehidupan kita di saat ini, dengan pergerakan sedikit terbatas...... ada wakil yang tetap menyantuni mereka yang ditimpa musibah.  In shaa Allah, apa yang ada kami kongsikan bersama.

Tiada ulasan: