Isnin, 2 November 2020

POPULARNYA KAMPUNGKU.....

Singgah sekejap......... kami berempat sempat menziarahi adik di 'smkbase' dalam perjalanan balik kampung di Batu  Gajah.  Lewat pertemuan itu, kami bersarapan bersama-sama.  Lama tak jumpa adik, akibat kuarantin yang mencecah 14 hari.

Terkurung dua minggu dengan gelang merah jambu di tangan.  Tiga kali abang polis datang menjenguk.  Begitulah rutin mereka menjejak kami yang terbabit.  Kami orang yang tidak bersalah....tetapi salah di mata orang kampung dan jiran tetangga.  

Sesekali aku melayan perasaan yang berat menyatakan bahawa mereka-mereka ini adalah tergolong dalam kalangan orang yang 'bodoh sombong'.  Memang pun......  Sudahlah tidak tahu banyak perkara tentang covid 19, tidak pula mahu bertanya. Malah lebih mendukacitakan lagi, mereka beranggapan bahawa orang yang bergelang merah jambu ini bersalah besar.

Bagaikan kami ini pembawa kuman yang bakal menjangkiti mereka.  Fikiranku mula menerawang pada cerita 'zombi' yang menjadi kesukaan anak-anak.  Pernah aku dipelawa... "Umi...umi nak tengok cerita zombi, tak? " .   Demi melayan mereka, aku pun duduk sama mengadap televisyen.  

Setelah lama bersama anak-anak...... sekelumit rasa takut pun tidak melekat padaku.  Tak heran pun.....  Akhirnya aku bingkas bangun meninggalkan mereka.  Tak masuk akal pun ceritanya.  Entahlah....tak berminat pun aku mengikutinya.  Buang masa rasanya.  

Mungkin begitu agaknya anggapan sebilangan besar mereka yang berfikiran dangkal tentang covid19 ini.  Mangsa covid 19 akan bangun dengan rupa yang menakutkan.  Mengejar mereka secara berjemaah.  Dan apabila mendekati mereka, kami akan menjangkitkan virus covid 19.  Dan akhirnya semua akan menjadi zombi........ 

Kah...kah....kah....Terasa nak ketawa pun ada.........

Walaupun kami disahkan negatif setelah menjalani ujian calitan, namun mata mereka telah dikelabui dengan gelang merah jambu itu.  Masing-masing terpenjara dengan kebodohan sendiri.  

Mahu kukhabarkan kepada mereka ini bahawa gelang begini bukan kami sahaja yang memakainya, malah Pak Menteri pun ada.  Bukan kami sahaja yang dikuarantin, malah sultan dan agung pun pernah dikuarantin sama.   Apakah kami ini semua orang salah?  Orang jijik?  Zombi yang ditakuti????????

Mengenangkan pengalaman rakan-rakan...... rasa kasihanku menebal.  Kasihan pada kawan-kawan yang 'terasa hati' seolah-olah dipulau.  Mana tidaknya ......dalam group whatsapp taman pun diceritakan ketakutan orang taman.  Ketidak tentuan arah hendak dituju, bagi mengelakkan daripada bertemu insan bergelang merah jambu.  Bagai mengalahkan ternampak ' Hantu Kak Limah' lagaknya.  Amat berjaga-jaga mereka.  Bimbang bertemu si gelang 'pink'.

Ada yang siap 'warning' pada jiran lain....."Berhati-hati dengan rumah nombor 200 ".   Allahu Robbi......    Kebodohan apakah ini????  Ketakutan yang menggila menyerang taman dan kampung kami!!!   Betapa hebatnya covid19 itu, sehinggakan mereka lupa bahawa ada satu kuasa lebih hebat dari segala-galanya.

Aku bersyukur kerana tidak sampai ke telingaku cerita-cerita tetangga yang ketakutan atau haru birunya mereka berdepan dengan 'kluster Lekir'.  Namun jauh di sudut hatiku, rasa kasihan dan empati bertenggek di ruang hati.  Kisah rakan sekerja yang terpaksa melalui detik-detik yang tidak pernah tergambar dalam sejarah hidup ini.

Lebih hebat lagi apabila disebut sahaja 'LEKIR' .......... ada unsur takut menyelimuti nubari mereka yang tidak mengerti.  Jangan pergi ke Lekir. Jangan rapat atau dekati orang Lekir.   Sesekali terasa bagaikan mahu ketawa gelihati memikirkan semua ini.  Apa kaitannya insan gelang merah jambu ini dengan covid 19?  Sudahlah disahkan negatif.  Masih lagi mereka takut.  

Akhirnya kawasan Lekir ini menjadi popular kerana pandemik covid 19, bukan popular kerana 'Hang Lekir'.  Sejarah ' Kluster Lekir ' membuka ruang luas untuk nama Lekir megah seantero Malaysia.  Tahniah warga Lekir, bangga dan bersyukurnya aku menjadi sebahagian warga LEKIR  yang lebih mesra dikenali dengan sebutan LEKIYOUR......

.........kita sama-sama berada di sini..... yang dahulunya disebut WAWASAN 2020
....tersenyum aku sendirian

Terima kasih Ya Allah, mengabulkan doa kami, menyelamatkan kami serta melindungi kami daripada ketakutan yang menggila.