Jumaat, 6 November 2020

TAM TAM

 Usai menghantar ringkasan mengajar di pejabat, aku bergegas menuju ke kereta.  Lantas menghidupkan enjinnya.  Di belakangku kereta Atika, belum lagi selesai urusannya di pejabat.  Aku terus menuju ke kelas dengan tujuan mengemas barang-barang yang bakal kubawa pulang.

Apabila aku melihat Atika telah selesai mengundurkan keretanya, giliran aku pula mengalihkan kereta.  Sebaik-baik kereta diundur, terasa bagaikan aku terlanggar sesuatu.  

Tiba-tiba .... jeritan Zack memecah suasana.

" Kak Ida langgar kucing...!!! "  jelas sekali kudengar.  Namun dari dalam kereta, aku tidak nampak pun kucing yang dimaksudkan oleh Zack itu.  Perlahan-lahan aku terus berundur dan mengambil posisi baru di sebelah kereta Atika.

Aku matikan enjin.  Segera bergegas melihat apa yang terjadi.  Tak terkata apa-apa.  Apa yang kudapati adalah kucing hitam itu bernafas turun naik.  Syahmi, anak Za dengan beraninya telah meletakkan Tam Tam di atas bangku batu di tepi bangunan kelas PPKI.

Memang aku perasan Tam Tam kelihatan agak tdak bermaya dua tiga hari kebelakangan ini.  Kucing itulah yang sering kelihatan bersama-sama Balqis, Rina, Syahmi dan Danish. Kadang-kadang Aqeef dan Aisy pun ada sekali.  Masih kuingat lagi...... waktu itu Tam Tam kelihatan lincah berlari ke sana ke mari.  Apabila dibelai oleh Balqis, anak ustazah Ju..... berkeliling mereka menyaksikan gelagat Tam Tam.

Kadang-kadang berlari dihambat mereka beramai-ramai sekadar suka-suka bermain bersama-sama.  Betapa kasihnya mereka kepada Tam Tam, walaupun kelihatannya hitam berkilat.  Itulah satu-satunya kucing di kawasan sekolah yang berwarna sedemikian.  Manja di tangan budak-budak itu.

Kekadang jika aku terserempak dengan si hitam itu, kerapkali aku menegurnya dengan panggilan ' Cik Tam '.  Teringat pula di rumahku juga banyak haiwan kesayangan Rasulullah ini.  Pelbagai nama diberi oleh anak-anakku.  Mama Junior dengan dua ekor anaknya Blues dan Comot.  Kak Kabu dengan tiga ekor anak kecil.  Tikus dan Kelet yang kadang-kaang kupanggil 'pakcik'.  Makcik Siam bersama tiga ekor anak kecil yang seringkali menumpang makan di rumah.  Betapa ramai rakyat jelata itu menghiasi kawasan rumahku.

Dan sejak sekolah dibuka selepas cuti pkp........ haiwan seperti ini kelihatan berkeliaran di perkarangan sekolah.  Dan Nurin, yang merupakan juruteknik komputer sekolah sering kelihatan memberikan makanan kepada makhluk ini.  Moga dimurahkan rezeki Nurin yang amat mengasihi warga baru SKL ini.

Berbalik pada kisah Tam Tam tadi....... kelihatan badannya berombak.  Terjelepuk di atas bangku batu.  Berkerumun anak-anak menyaksikannya.  Tidak ada setitik darah pun kelihatan di badannya.  Zack memaklumkan bahawa aku terlanggar bahagian badannya.  Yardh yang telah lama berada di dalam kereta turut keluar melihat keadaan.  Seakan kesedihan menguasai suasana.

Apa lagi yang mampu kami lakukan.  Sekadar merenung ke arah makhluk yang tidak berdosa itu.  Dan akhirnya ia terjatuh dari bangku itu ......terbaring di lantai.  Bagaikan menunggu kehabisan sisa-sisa nyawanya.  Barangkali di sisi kami malaikat maut telah bersedia menjalankan tugasnya.

Aku terus melangkah ke kelas.  Mengemas, menyusun beg dan barang untuk dibawa pulang.  Petang itu aku ada janjitemu dengan doktor gigi.  Ya Allah....... kupohonkan keampunan-Mu.  Sesungguhnya perancangan-Mu adalah yang terbaik.   

Rupa-rupanya setelah enjin kereta kuhidupkan, Tam Tam mungkin masih berada di bawah keretaku.  Sedangkan kebiasaannya apabila berlaku keadaan begitu, kucing-kucing akan segera beredar kerana menyedari bahawa kenderaan akan bergerak.  Tapi itulah yang telah termaktub dalam tragedi tengah hari Khamis itu.  

Dua hari berturut-turut aku memakir kereta di luar pagar sekolah, tiada apa yang berlaku.  Tiba-tiba hari bertuah itu aku meletakkan kereta di dalam kawasan sekolah.......kejadian yang tidak diingini itu pula terjadi.  

Teringat kata-kata Ina K, " Selalunya masa Tam Tam sihat, ia tidur di atas kerusi dalam kelas 4 Sina" .   

Dan selepas ini kucing hitam itu tidak akan ada lagi bermesra bersama anak-anak rakanku.  Barangkali masih ada penggantikah Tam Tam yang baru?








Tiada ulasan: