Isnin, 23 November 2020

KT 24 97


     KT 24 97 Bawa Daku    Pulang

Melihat tajuknya sahaja....... aku segera membayangkan satu penerbangan.  Ingatanku berlabuh pada kisah ayah yang menaiki kapal terbang untuk menunaikan ibadah haji semasa hayatnya masih ada.  

Nombor pada bagasi hijaunya tertera KT itu.  Tapi aku telah lupa nombor penerbangannya itu.  Bertahun telah berlalu.....

Kini tatkala mataku tertancap pada judul buku ini, secara automatiknya KT itu padaku bermaksud sedemikian.  Sehinggalah tamatnya naskhah ini kuhadam...... rupa-rupanya sangkaanku meleset sama sekali.  Tidak tepat langsung!!!

Pembacaanku amat lancar pada petang itu.  Sesekali mutiara jernih bergenang di kelopak mata.  Menelusuri kehidupan penulisnya yang dibawa dengan bahasa nan indah.  Meskipun bukan sebangsa denganku.  Tahniah sahabat kerana berjaya membawa rentetan penulisanmu dengan begitu baik.  Menjentik rasa.

Juga sekalung tahniah........di atas perjuanganmu yang diadun dengan ketabahan dan kesabaran.  Diulit dengan redho.  Dianugerahkan insan-insan yang memahami.  Jua dikurniai ayahbonda yang merestui.  Dan Dia permudahkan segalanya, hatta dalam saat-saat genting sekalipun.

Dan kalimah suci itulah yang menjadikan kita bersaudara.....  Peganglah kejap tali perhubungan dengan Dia, juga hubungan sesama manusia.  Mudah-mudahan Dia tidak membolak balikkan hati yang telah dipilih ini.

Sesungguhnya Dia tidak memandang rupa, warna kulit, pangkat dan harta yang kita ada.  Kita dijadikan bersuku-suku dan berbangsa-bangsa, adalah untuk saling kenal-mengenal sesama kita.  Tidak ada lebihnya sesuatu kaum atau bangsa itu melainkan taqwa dan imannya.

Akhirulkalam Lyn........ mudah-mudahan di sini kita berjumpa.  Dan di sana pun kita dapat bersua.  In shaa Allah.  Teruskan menulis, kerana mungkin ia menjadi medan dakwah di dunia fana ini, juga bekalan kita di alam yang satu lagi.

Tiada ulasan: