Sabtu, 14 November 2020

Mujahid Iman Syahadah

 


Kami berkenalan secara tak sengaja........ barangkali ini yang dinamakan jodoh, pertemuan, ajal, maut......... Allah yang Maha menentukan.  Tapi semua yang berlaku adalah sebenarnya atas aturan Dia.  Bukan sengaja atau tidak sengaja.

Sedap nama penanya.... Mujahid Iman Syahadah.  Melayang seketika ingatanku pada Dr. Mujahid Yusuf Rawa.  Ahli politik yang agak disegani, anak seorang ulamak.  Ayahnya ialah Ustaz Yusuf Rawa.   Tersimpan sejarahnya sebagai salah seorang pengasas Dewan Perniagaan Melayu Pulau Pinang.  Berasal dari Rao, Sumatera barat, Indonesia.

Mujahid yang kukenal ini adalah anak muda yang katanya baru bertatih di arena penulisan.  Namun gaya bahasanya menunjukkan ada potensi untuk menempa nama suatu hari nanti.

Mengenali orangnya yang sentiasa merendah diri, bahasa yang sopan, beradab dan berakhlak.  Mudah-mudahan pakej ini terus mewarnai kehidupannya walau terpaksa meredah cabaran yang menggila.  Dalam dunia yang penuh dengan tipu daya, janganlah hendaknya anak ini tewas dan menyerah kalah.

Anakanda Mujahid......
 
Walau mungkin perjalanan hidupmu penuh onak, meninggalkan leluka yang berserakan,  kumpullah kekuatan dengan semangat membara.  Jangan dibiarkan pengalaman silam menghantui diri.  Menangisi peristiwa lalu, bukanlah jalan penyelesaian.  

Teruskan mencipta sejarah melalui hasil tulisanmu.  Jika itu menjadi asbab sahabat-sahabat 'non-muslim' mu makin beralih kepercayaan kepada Sang Pencipta.... alhamdulillah.  Syukur umi panjatkan.

"Laluan hidup ini jangan dibiarkan lapuk diketuk sengketa dan penderitaan.  Putus asa jangan diamalkan, kerana ia adalah bibit pertama dari satu kematian..." kata-kata yang pernah berkumandang dalam siaran radio yang sering ummi dengar suatu ketika dahulu.  Ambil dan simpanlah sebagai perangsang.

Jika benar-benar ingin menjadi penulis, pagar jiwa dengan keberanian.  Tegakkan yang haq.  Tolak semua kebatilan.  Berkat didikan yang kau peroleh sepanjang pengajianmu, in shaa Allah ia boleh menjadi benteng dalam kehidupan.

Bergantung haraplah pada-Nya seratus persen.  Usaha dengan sungguh-sungguh, istiqomah.  Akhiri dengan tawakkal.  Jangan lupa satu-satunya senjata orang mukmin......iaitu doa.

Pesanan akhir umi, teruskan usaha murni itu.  Sesungguhnya mata pena lebih tajam daripada mata pedang.  Berlarilah di padang ini, dengan penuh kesabaran.  Mudah-mudahan engkau bisa mengutip mutiara kasih dan rahmat Allah.  
eeeeee0*-=

Tiada ulasan: