Isnin, 23 November 2020

BELAJAR TETAP BELAJAR


 Apa khabar anak-anak semuanya, di waktu PKPB ini?

Kenangan bersama kalian untuk tahun 2020 ini terasa amat singkat sekali.  Tahun ini mencatat sejarah yang tak mungkin hilang dari ingatan. 

Tak siapa menyangka, tak siapa menduga, tahun yang bilangan hari belajar di sekolah paling sedikit. Dan kita akhirnya akur untuk mengikuti pembelajaran berbeda dari yang dulu.

Selesai PKP, kita mula menyambung persekolahan dalam suasana norma baharu.  Itupun tidak semua yang hadir mengikut ketetapan yang dimaklumkan.  Barangkali ada dalam kalangan penjaga yang masih diburu ketakutan.  


Dalam kita berjaga-jaga itu......... Kluster Lekir pula wujud.  Dan kita terpaksa akur bila mana sekolah terpaksa ditutup.  Dua minggu kita patuhi untuk tidak hadir ke sekolah.  Berkuarantinlah selama dua minggu itu.  Menanti kehadiran Pak Polisi!!! 

Ada yang merasai 'nikmat bergelang merah jambu' ......... sama ada guru mahupun murid-murid.  Kita sama-sama melalui detik-detik tersebut dengan penuh redho.  Menerima ketentuan Allah dengan penuh pasrah.  Dan akhirnya kita menang.  Syukur Alhamdulillah.

Kehadiran kian merosot bila mana sesi persekolahan mula dibuka.  Kerisauan yang terbit di hati para penjaga menjadikan keadaan kelas-kelas begitu lengang.  Pendek kata, kehadiran murid jatuh mendadak.

Murid kelasku sering tidak hadir ke sekolah.  Apabila melintasi kelas-kelas di mana anak muridku berada....... aku seringkali hampa.  Kelibat mereka tiada.  "Tak datang, cikgu...." ujar rakan sekelas mereka.  

Dengan jawapan itu, aku melangkah longlai ke kelasku.  Walaupun tiada sesi PdP, tugasan lain memang sedia menanti.  Fail perlu dicapai, disemak, dan data sentiasa mesti dikemaskini. Kedai buku tetap diurus juga.  Aku sentiasa menanti kehadiran pelanggan yang pelbagai ragam. 

"Hutang boleh, cikgu?"  tanya sesetengah pelangganku yang tidak cukup duit, tetapi terpaksa juga membeli alat tulis atau buku yang mungkin telah habis digunakan.

" Ok.......nanti cikgu tulis nama kamu di 'whiteboard', "  lantas pen marker hitam, merah ataupun biru menari-nari mencatat nama, nama kelas dan nilai hutang tersebut.  Mata mereka memerhati jemariku lincah mencatat.

" Esok saya bayar.... " ujar mereka selamba.

"Esok cikgu tak datang sekolah.  Kamu datanglah sorang......  Esokkan cuti," sambungku 

"Owh....okey cikgu.  Isnin saya bayar....."  ucapnya penuh yakin.

"Cakaplah in shaa Allah....." kuingatkan mereka.

Begitulah rutin harianku.  Kekadang ada sahaja rakan sekerja yang bermurah hati tolong melangsaikan hutang yang tercatat di papan putih itu.  Aku pun turut berebut peluang keemasan itu.  Bagi yang memang mengingati hutang mereka, di pertengahan jalan pun akan menahanku untuk melunaskan hutang tersebut.  

Dan kini...... anak-anak pemulihanku belajar di rumah bersama keluarga.  Tugasan tetap kuberi mengikut tahap penguasaan masing-masing.  Dan laporan tetap akan dibuat sebelum jam 4.00 petang.  Mereka mungkin dibantu oleh ayah,ibu, abang ataupun kakak.  Atau barangkali terkial-kial belajar sendirian.  Wallahuálam.

Sebaris doa tetap kuungkap buat semua yang cikgu kasih........
Cikgu hanya membantu dari sini.  Selebihnya bimbingan amat perlu daripada keluarga.  
Usaha sudah semestinya.  Doa adalah senjata.  Dan yang menentukan hanya DIA.



Tiada ulasan: