Khamis, 9 Jun 2022

JOM BERPANTUN

 


BETAPA sukar untuk membina pantun yang baik serta indah. Begitulah yang dapat kurasakan sejak mula menyahut cabaran menukil pantun musim pandemik. Pengalaman sudah ada, apa yang dirasai ... turut terlibat sama. Namun untuk menjadikan semua itu berbentuk pantun, bukan semudah abc atau 123.

    Bukan setakat rima akhir yang sama untuk baris pertama dengan ketiga, dan baris kedua dengan keempat. Ia merangkumi jeda, atau berhenti seketika di tengah pun... perlu diambil perhatian juga. Rasa-rasanya berhempas pulas untuk mencari kata-kata terbaik untuk menambah seri baris pertama dan kedua. 

    Begitulah pengalaman yang dapat diungkap ketika bersama dengan kumpulan penulis Menganyam Hikmah ini. Orang-orang hebat berada di dalam kumpulan ini, sedangkan aku yang hanya peminat pantun dan bekas guru Bahasa Melayu sahaja. Sekadar tahu bentuk pantun dan melafazkannya, untuk membina pantun pun masih terkial-kial.

    Kerapkali mereka berbalas-balas pantun di dalam Group Whatsapp Menganyam Hikmah, bagaikan berada di alam dondang sayang pula. Bukan calang-calang orang mereka ini. Aku tidak banyak menyampuk. Bimbang bahasa pantunku tunggang-langgang nanti. Aku banyak belajar dengan meneliti pantun-pantun mereka.

    Terima kasih sahabat ... sudi berkongsi ilmu dalam memartabatkan pantun di mata dunia. Terima kasih juga kerana memberi idea dan menambah cantiknya aksara sebelum ia dicetak. Walaupun terlalu lama menanti kelahirannya, namun aku berpuas hati dengan terbitnya setelah aku bersara.

    Kini aku masih menanti kehadiran Harum Kesidang 2 pula. Bilakah agaknya akan memunculkan diri....

Tiada ulasan: