Selasa, 14 Jun 2022

TAHNIAH AYAH!


TATKALA meneliti hadiah yang ayah dapat suatu masa dahulu, terkandung rasa bangga dan syukur di benakku. Alhamdulillah.

Aku tidak tahu apakah jawatan yang ayah sandang ketika itu. Apa yang aku tahu, ayah selalu keluar untuk bermesyuarat bersama kawan-kawannya yang terdiri daripada berbilang bangsa. Waktu itu aku perhatikan wajah-wajah satu Malaysia.

Nama yang masih terpahat kukuh dalam ingatanku ialah Uncle Veloo, Uncle Kok Hoi dan Pak cik Mansor, Selebihnya ramai lagi, sayangnya aku tidak mengenali nama-nama mereka. 

Kinta Kellas Tin... nama ini membayangkan tentang bijih timah. 'Tin' yang dimaksudkan bukanlah tin susu, tin milo, tin biskut atau tin sardin. Mungkin itulah kebarangkalian tekaan yang bersarang di minda anak-anak zaman sekarang. Jauh meleset.

Aku yang dibesarkan di kawasan Lembah Kinta, cukup mengenali sejarah perlombongan bijih timah. Sementelah ayah bekerja sebagai kepala lombong di Kampung Pisang, Batu Gajah. Sebelum itu ayah bekerja di Batu Karang, Kampar.

Melihat kepada peuter yang ayah terima ini, baru aku menyedari bahawa lama benar ayah memegang jawatan tersebut. Hebatnya ayah menggalas amanah yang diberi. Bergerak atas keyakinan diri serta sokongan ahli, menjadikan sumbangan dan pengorbanan ayah dihargai. Lantang ayah bersuara demi membawa mesej dalam memperjuangkan nasib pekerja lombong.

Sejak usiaku tiga tahun sehingga 15 tahun ayah tidak berganjak daripada jawatan tersebut. Begitulah kepercayaan yang diberi oleh mereka kepada ayah. Siapa pula yang menggantikan tempat ayah selepas itu, aku tidak tahu. Apa yang pasti, ayah sudah tidak bekerja di lombong bijih timah itu setelah memilih untuk berniaga.

Kemampuan ayah dalam berbahas dan berpidato telah ayah manfaatkan semasa memegang jawatan pengerusi tersebut. Kecekapan ayah dalam ilmu hisab atau kira-kira telah memancing hatinya untuk meneruskan perniagaan. Ayah... aku belajar sesuatu darimu.

Tiada ulasan: